Hoelang mag je bij iemand logeren ?

half jaar of 1 jaar bijvoorbeeld ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
85.8K
ronron1212
8 jaar geleden
zo lang beide partijen dat willen.
Erna55
8 jaar geleden
Er zijn geen beperkingen voor de duur van een logeerpartij.
Maar wanneer je minderjarig bent, zullen ook je ouders akkoord moeten gaan met de logeerpartij die een jaar duurt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook niet als je beide 23 jaar bent en daarnaast werkt en logeert ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3 dagen . Het is net als vis . Na drie dagen gaat het stinken . Op tijd weg wezen . :)
Erna55
8 jaar geleden
Je bent meerderjarig en je werkt. Bij een bijstandsuitkering kan gekeken worden naar samenwonen, maar dat is dus niet van toepassing.
In dit geval betekent het dat je een ander postadres hebt dan waar je daadwerkelijk verblijft.
Is er een reden om niet je in te schrijven op het logeeradres ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maximaal een half jaar na een half jaar op een ander adres zul je je daar moeten inschrijven
tinus1969
8 jaar geleden
Plusje voor Deaal; dat is het punt. Op een geven moment logeer je niet meer, maar is het je 'vaste woon en verblijfplaats'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna. reden is dat hij dan 300 euro ingekort word.
Erna55
8 jaar geleden
Jullie werken allebei, begreep ik.
Maar wanneer je het over een korting hebt, dan lijkt het een andere situatie.
Erna55
8 jaar geleden
@Zand : " Ook niet als je beide 23 jaar bent en daarnaast werkt en logeert "?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Toch besloten om daar te gaan wonen ipv logeren. als ik het goed heb gelezen mag je totaal 29.000 inkomen hebben voor huurtoeslag daarboven niet

Het beste antwoord

Hoe lang men van logeren spreekt? Officieel niet langer dan vier weken.
Dit adres geldt daarna als de woon- of verblijfplaats.

Laat u iemand voor langer dan vier weken bij u logeren, dan spreekt men van inwoning. Zelfs als de logerende persoon een eigen adres heeft waar men kan wonen en slapen, het komt alleen een jaartje niet uit om daar te slapen, valt dit niet meer onder logeren maar verblijven.
De inwonende krijgt met het volgende te maken:
Iedereen die in Nederland op een bepaald adres verblijft, is verplicht zich te laten inschrijven bij de gemeente op dat adres. Men kan zich dan niet laten uitschrijven bij een gemeente die men verlaat, men kan zich alleen inschrijven bij de gemeente waar men gaat wonen. De gemeente die men verlaat, zorgt voor de uitschrijving.
Hoofdregel is dat men niet mag staan ingeschreven op een adres waar men niet woont. Een briefadres wordt enkel verleend aan personen die geen vaste verblijfplaats hebben. Dat is bij deze vraag dus niet aan de orde.

Hoe wordt bepaald wat het woonadres van een persoon is?
art. 1.1 van de wet basisregistratie
(vervanger van de wet Gemeentelijke Basisadministratie Personen (GBA))
het woonadres:
1° het adres waar betrokkene woont, waaronder begrepen het adres van een woning die zich in een voertuig of vaartuig bevindt, indien het voertuig of vaartuig een vaste stand- of ligplaats heeft, of, indien betrokkene op meer dan één adres woont, het adres waar hij naar redelijke verwachting gedurende een half jaar de meeste malen zal overnachten;
2° het adres waar, bij het ontbreken van een adres als bedoeld onder 1, betrokkene naar redelijke verwachting gedurende drie maanden ten minste twee derde van de tijd zal overnachten;
Als de inwonende een eigen woning bezit of huurt moet deze zich toch in laten schrijven op het adres waar hij het meest verblijft. Inschrijven op meerdere adressen is niet mogelijk in de Basisregistratie Personen (BRP).

Toegevoegd na 16 minuten:
Voor procedures (uitbrengen dagvaardingen etc. geldt uw BRP-adres als woonadres. Ook voor aanschrijvingen van de overheid & ontvangst stemkaart. Voor de AOW en bijstandswet, eventuele studiefinanciering geldt dat men daadwerkelijk moet wonen waar u ingeschreven staat.
U hoeft niet aan te geven in welk kader u de vraag stelt. Uit bovenstaand antwoord kunt u zelf de (eventuele financiële gevolgen) consequenties trekken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
In de praktijk betekent dit dat iemand om problemen met de autoriteiten te voorkomen, na iedere periode van vier weken één nacht in zijn eigen huis moet verblijven en daarna weer vier weken kan gaan logeren, lijkt mij. Mocht de vraagsteller van plan zijn voor langere tijd in het huis van iemand te gaan verblijven, dan is wat ik zojuist beschreef een oplossing.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, neen,
Als woon- of verblijfplaats geldt het adres waar men gedurende drie maanden minstens twee derden van de tijd overnacht.
Het is trouwens niet het enige criterium. Het gaat om een aantal criteria zoals maaltijden, ontvangen van post, ontvangen van bezoek, enz.).
De post kan alleen maar ontvangen worden op het woonadres, een postadres is alleen voor personen zonder woon- of verblijfplaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is per jaar dus minstens acht maanden, verdeeld over vier kwartalen. Licht men hier de hand mee om eventuele financiële kortingen te ontlopen dan wordt men verdacht van fraude.
Antoni
8 jaar geleden
Dank je wel voor de extra informatie!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Plus+
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor het uitzoeken!

Andere antwoorden (1)

Iemand die logeert blijft in de regel een of hooguit twee weken. Dan heeft dat geen invloed op de hoogte van de uitkering.
Maar duurt de logeerpartij een maand of langer, dan lijkt het er meer op dat het adres als vaste verblijfplaats van de tweede persoon wordt gebruikt. Dan kan het haast niet anders als dat er een gezamenlijke huishouding wordt gevoerd. Want hoe kan je als je in de bijstand zit alle maaltijden buiten de deur en bijvoorbeeld het draaien van een was elders bekostigen? Daar zal inderdaad een korting voor worden toegepast op de uitkering van de hoofdbewoner.
Amadea