Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe oud moet een graf zijn om het te mogen openen?

En dan bedoel ik zonder grafschenner te zijn maar de titel wetenschapper te krijgen.

Ik kan met een spade gaan scheppen op het kerkhof, maar dat mag niet. Maar de graven in oud Egypte openen mag een wetenschapper wel.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Utrecht
8 jaar geleden
Maar je wordt niet automatisch wetenschapper als je oude graven opent. Je bent wetenschapper (bijv antropoloog) en als onderdeel van je veldwerk leg je oude graven open.
Castle
8 jaar geleden
Ook voor het graven in Egypte heb je toestemming nodig van de Egyptische regering. Hier heb je voor het graven op een begraafplaats toestemming nodig van familie en de eigenaar van de begraafplaats.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als er geen rechterlijk bevel is moet een graf minimaal 10 jaar nadat er voor het laatst iemand in het graf is begraven, met rust worden gelaten (grafrust). Daarna is er nog steeds toestemming van de beheerder van het kerkhof of, bij een particulier graf, de eigenaar van het graf nodig voordat het geopend mag worden. Zie artikel 31 van de Wet op de lijkbezorging.

Toegevoegd na 46 seconden:
Hoe de wet in Egypte of elders over de grens is weet ik niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding