Mag je je fiets bij elke bushalte neerzetten?

Ik zou graag naar een bepaalde bushalte fietsen, maar daar staan geen rekken voor fietsen of iets dergelijks. Mag je je fiets daar dan wel de hele dag laten staan? En is het legaal deze aan een paal (of prullenbak) vast te maken?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
niet aan de bushaltepaal maar wel aan een prullenbak. parkeren van fiets verder geheel op eigen risico...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja een fietsen rek of ? Bij iedere bus halte indien daar ruimte voor is zou slim zijn . Alhoewel alles wordt gesloopt door dom tuig .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
meestal is hier wel informatie over te vinden in de plaatselijke verordering van de betreffende gemeente
Amadea
8 jaar geleden
Als je dat vaak doet is de kans nogal groot dat je op een gegeven moment terugkomt en daar géén fiets meer aantreft. Een rek waar meerdere fietsen in staan is veiliger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Veel busondernemingen staat het toe om vouwfietsen mee te nemen (in gevouwen toestand als handbagage) .
Uw kunt dus lniet uw normale fiets meenemen in de bus. Met uitzondering van de GoereeBus in de zomer en de
lijnen 90 Den Haag - Nieuw-Vennep,
194 Rotterdam - Bergambacht,
196 Gouda - Rotterdam (via Oudekerk) en
66 Leeuwarden - Holwerd Haven.
Hier is het meenemen van een fiets wel toegestaan.
Voor het meenemen van uw fiets op lijn 66 dient u een Fietskaart aan te schaffen. De andere buslijnen is het meenemen van de fiets gratis.
Misschien heb je mazzel en zit jouw buslijn erbij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je je fiets bij een Nederlandse bushalte parkeert, is het wel verstandig om je zadel, je voorwiel of je stuur mee te nemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb het ook gedaan, vlakbij de halte [tram] in een grote stad in Zuid-Holland. Nooit een probleem gehad, aan een lantaarnpaal, één keer pecht ... iemand anders had m'n plekje ingepikt :))
Dit was 10 jaar geleden, dat wel.
Ik zou inderdaad informeren of het op de plek bij jouw bushalte toegestaan is.

Het beste antwoord

Fietsen mogen overal op de stoep worden geparkeerd, tenzij er een expliciet verbod is ingesteld. In de model-APV is een tekst opgenomen dat fietsen alleen in de rekken geplaatst mogen worden. Dit artikel treedt pas in werking als B&W een uitvoeringsbesluit nemen en gebieden aanwijzen waar het verbod van toepassing is. Informeer dus bij uw gemeente, hoe de situatie ter plaatse is.

Gevaarlijk gestalde fietsen mogen ook zonder fietsparkeerverbod worden weggehaald.
AlphaLimaSierra