Is er een minimum of maximum verbonden aan tijd/hoogte[geld] voor het uitzitten van een boete [als meerderjarige scooterrijder]?

Dit is nieuw voor mij, dus geen idee.
Je krijgt een boete en [geen geld? of geen zin?] betaalt deze niet. Kan lang duren maar uiteindelijk wordt het een kwestie van "uitzitten" omdat de tijd/het bedrag is bereikt van NU betalen of en dan wordt het dus uitzitten, heb ik begrepen. [Bedrag wordt door het niet betalen steeds hoger, lijkt op sparen: rente op rente :-)) ]

Bewust geen voorbeelden van auto's, maar van fietsen/scooters/voetgangers - relatief lage boetes...

Zijn daar dan minima/maxima aan verbonden? minimum bedrag van de boete en/of maximale tijd om uit te zitten?
Boete van €130 voor wildplassen of boete voor toeteren/bellen €90 of geen goede helm dragen €90 en als je oversteekt als voetganger op een zebra bij rood licht? [recent niet gevonden - was €50]. Er was ook nog een boete van €20 voor iets.
Ik denk dat als je maar lang genoeg niet betaalt een bekeuring/boete hoog op kan lopen, dus hoogte van het begin bedrag doet er eigenlijk niet toe? of is er een standaard bedrag?
Maar vanaf wanneer moet je dus gaan "zitten" ter vervanging? Of wanneer is het maximum bereikt in tijd of geld?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Het is inderdaad mogelijk om een vervangende hechtenis te krijgen bij het niet betalen van een geldboete.
Bij het niet (tijdig) betalen van een geldboete kan de officier van justitie besluiten om de vervangende hechtenis ten uitvoer te leggen. Hier komt verder geen rechter meer aan te pas. De rechter bepaalt in zijn uitspraak dat een geldboete wordt opgelegd, en dat deze bij niet betalen wordt vervangen door een x aantal dagen vervangende hechtenis.

Als je op de link klikt dat zie je een berekening maar in het kort: Voor bedragen onder de 50 euro is het 1 dag. Hoe hoger het bedrag hoe 'duurder' de dagen. Als 74.000 euro schuldig bent dan mag je een jaar brommen.

Er is echter een verschil met een gijzeling. Als je wordt gegijzeld (wat over het algemeen vaker voorkomt) dan moet je alsnog het openstaande bedrag betalen.

http://www.strafrechtadvocatennetwerk.nl/advocaat/64-advocaat/217-vervangende-hechtenis
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eenvoudige verkeersboetes vallen onder de Wet Mulder. Bij Mulderzaken kan er op een gegeven moment een dwangmiddel worden toegepast om je te bewegen om te betalen. Denk dan aan buitengebruikstelling van het voertuig, of gijzeling van degene die de boete heeft gekregen. De boete vervalt dan niet.

De voorbeelden van verkeersboetes, die je aanhaalt, vallen allen onder de Mulderzaken.

Bij de overige zaken kan er vervangende hechtenis worden opgelegd. Je kan dan kiezen tussen betalen of zitten. Als de vervangende hechtenis hebt volbracht, is de zaak afgedaan. Je hoeft dan dus niet nog eens te betalen.

Hou er wel rekening mee, dat als je niet betaalt, en zelf geen actie onderneemt, de politie bepaalt, wanneer je de vervangende hechtenis moet gaan uitzitten of in gijzeling wordt genomen. Dit kan op voor jou heel vervelende momenten zijn. Bijv wanneer je bij een verkeerscontrole tegen de lamp loopt. Kan zijn dat je dan meteen mee moet. Ongeacht je agenda.

Wat betreft de dagen dat je wordt vastgehouden: bij Mulderzaken kan je 7 dagen worden gegijzeld per boete.

Bij vervangende hechtenis wordt uitgegaan van circa 100 euro per dag. Dit is geen standaard regel.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@AlphaLima,
Bij vervangende hechtenis is het niet de politie die iets bepaalt, zij komen je misschien ophalen op verzoek van het OM.
Het is de Officier van Justitie die dit geheel zelfstandig kan besluiten.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Ja, maar uiteindelijk is het de politie, die bepaalt, of ze je meenemen, als ze je treffen op straat, of wanneer zij jou gaan vereren met een bezoekje thuis. de politie verzorgt de zogenaamde executie taken. uiteraard handelt de politie alleen als iemand gesignaleerd staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een wijd verbreid misverstand: de politie bepaalt níet wanneer ze iemand ophalen of vasthouden om een gijzeling uit te zitten. Ook niet indien zij de persoon aantreffen op straat.
Er dient altijd eerst overleg gepleegd te worden met en toestemming te worden verkregen van het OM.
Men dient de uitspraak van de rechter te kennen, soms mag iemand binnen een jaar na de uitspraak van de rechter niet gegijzeld te worden.