Klopt dit: geen boetes meer tot 200 euro?

De politie legt vanaf woensdag het systeem voor het innen van boetes plat. Kleine snelheidsovertredingen en boetes tot 200 euro worden niet meer doorgestuurd. dit is op rtl nieuws gekomen, maar klopt dit wel en kan iemand mij dit beter uitleggen?

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/geen-boetes-meer-tot-200-euro-wat-kun-je-ongestraft-doen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik had het ook gelezen, er staat de kleine boetes niet meer worden doorgestuurd.
Er is wel een kans dat deze boetes alsnog worden toegestuurd als ze een nieuwe CAO hebben (iemand die weet of dit zo mag?). Bij de vorige actie had de Politie wel gezegd dat als er misbruik van wordt gemaakt dit wel beboet wordt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oeps, mijn bovenstaande stukje stikt van de spel/grammatica fouten. Excuses hiervoor.

Antwoorden (3)

Wie vanaf volgende week woensdag te hard rijdt, krijgt inderdaad geen uitgeschreven bekeuring door de politie in zijn brievenbus. Dit geldt dan voor boetes voor meer dan 20 km. per uur te hard, dus inderdaad voor €200,- Dit geldt dan voor alle overtredingen die onder dit bedrag liggen. De politie is namelijk van plan de computerservers voor een deel plat te leggen waarin boetes worden verwerkt en geïnd. Het Jusitieel Incassobureau kan deze gegevens dan niet verwerken.
Door softwareinstellingen te veranderen, worden de lagere snelheidsovertredingen namelijk gewoon gewist.

De politie heeft het beheer over deze servers en daarom kunnen zij dit doen. Het is echter niet zo dat zij de flitspalen ook kunnen beheren. Wordt je geflitst, dan wordt de informatie regelrecht naar het CJIB gestuurd en deze boete krijg je dus wél!
amc
8 jaar geleden
Vanaf deze week woensdag worden boetes voor tot en met 20 kilometer per uur te hard rijden en alle overtredingen die een boete van 200 euro of lager opleveren niet meer verwerkt in het computersysteem van de politie, dat de boetes doorstuurt naar het CJIB. De flitspalen sturen de flitsfoto's rechtstreeks door naar het CJIB. Deze boetes vinden dus nog wel gewoon doorgang.

Maak je het heel bont, hoewel de overtreding onder de 200 euro valt, dan kan een agent, die beschikt over een smartphone met MEOS app, nog wel een boete uitschrijven, omdat dit systeem de bekeuring rechtstreeks naar het CJIB doorstuurt. Dit zonder tussenkomst van het politiecomputersysteem dat de bekeuringen moet voorbewerken. Echter dit zal alleen in uitzonderlijke gevallen worden toegepast.

Op het moment dat deze stakingsactie stopt, zal de politie dit goed communiceren richting de verschillende media. Het is dus niet zo dat er ineens onverwachts weer voor alles geschreven gaat worden.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Even wat minnetjes neergezet, want de actie gaat niet door. Het blijkt onmogelijk om de betrokken computers voor één dag te herprogrammeren.
tinus1969
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Wat arrogant van jou. Op het moment dat die antwoorden kwamen was de huidige informatie nog niet bekend. Dat konden zij onmogelijk voorzien...
tinus1969
8 jaar geleden
Dat 'arrogante' zorgt er wel voor dat iedereen er nu alert op is, dat dit niet MEER klopt.