Kan men terug een blanco strafregister aanvragen indien men ooit is veroordeeld voor een zedenfeit met een minderjarige?

Ik had begrepen dat iets op je strafblad hebben na x aantal jaren kan verwijderd worden ivm goed gedrag. Kan zulks ook na een zedenfeit op een minderjarige? (Dit betreft iemand die in België een dergelijk zedendelict had begaan).
De vraag kwam omdat de persoon in kwestie naar Japan wil voor een bezoek maar had begrepen dat men daar niet binnen mag indien men zoiets heeft gepleegd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik ben in heel wat landen op bezoek geweest, maar mij is nog nooit een bewijs van goed gedrag gevraagd. Ik ben van plan binnenkort ook naar Japan te gaan. Ik heb er geen idee van hoe ik aan zo'n bewijs zou moeten komen. Misschien bij de Nederlandse ambassade.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheoDeed, geen probleem, voor een reis minder dan 90 dagen is een geldig Internationaal paspoort voldoende. Soms is de eis dat het paspoort nog minstens één lege visumpagina bevat. http://japan2go.nl/reisinformatie/reisdocumenten
Ik heb in Japan op het vliegveld weleens aan de autoriteit gevraagd om een mooi stempel in mijn paspoort, aangezien er geen visum in was geplakt. Ik dacht dat hij een hartverlamming kreeg. Hij wist namelijk niet hoe hij "neen" moest zeggen.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik hoop dat zo'n strafblad NOOIT gewist word.

Het beste antwoord

Voor een reis naar Japan dient zowel de Nederlandse als Belgische reiziger, ongeacht de leeftijd, in het bezit te zijn van een eigen internationaal paspoort.
Het paspoort dient gedurende het gehele verblijf in Japan geldig te zijn.
Informeer voorafgaand aan de reis bij de Japanse ambassade of er niets gewijzigd is met betrekking tot de benodigde reisdocumentatie.
Indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit is geen visum benodigd voor Japan.
Een Verklaring van goed gedrag wordt door de Japanse autoriteiten bij een verblijf minder dan 90 dagen niet gevraagd.
Degene die een reisje naar Japan wil maken, zal dus zelf moeten onderzoeken of hij in aanmerking komt voor een Internationaal paspoort.
Zo niet, dan geen toegang tot Japan, ongeacht of men wel of geen strafblad heeft.

In België worden op het uittreksel uit het strafregister veroordelingen voor lichte feiten - behalve in uitzonderlijke gevallen - na een termijn van drie jaar automatisch uit het strafregister gewist.
Veroordelingen voor misdrijven, zoals zedendelicten, worden niet automatisch uitgewist. Daarvoor dient man een procedure in gang te zetten. De zogeheten procedure van herstel in eer en rechten.
Bovendien kan man de aanvraag voor herstel en rechten pas indienen ná een proeftijd, die kan variëren van drie tot tien jaar, al naar gelang de aard van feiten waarvoor men de aanvraag indient.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mooie van knippen en plakken is dat je er geen verstand van hoeft te hebben maar ons paspoort is een internationaal paspoort hoef je dus ook niet voor in aanmerking te komen kan je zo aanvragen
Ook in belgie die hebben dan wel het verschil tussen nationaal en internationaal maar de eerste is onze europesche id
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Freekfkuweel, Een internationaal paspoort mag iedereen aanvragen, maar krijgen is de kunst. In België wordt de ID-kaart vaak "nationaal paspoort" genoemd.
Er is in een plan van aanpak om wereldwijd bij paspoortcontroles of een visumaanvraag automatisch via een alerteringsnotice de controlerende instantie op de hoogte te stellen dat de gecontroleerde persoon of de aanvrager van het visum een veroordeelde zedendelinquent is. Het moet wel gaan om iemand met een hoog recidive risico.
Een registratie in het Register paspoortsignaleringen op grond van artikel 24, sub a, Paspoortwet leidt ertoe dat het paspoort
van de veroordeelde zedendelinquent met een hoog recidiverisico kan worden geweigerd of vervallen worden verklaard.
Een registratie in het register heeft niet altijd nut. Nederlanders en Belgen kunnen binnen Europa op een identiteitskaart reizen die niet geweigerd of vervallen verklaard kan worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Deaal, laat ik er nou wel verstand van hebben, en het mooie van plakwerk is, dat ik het wiel niet meer hoef uit te vinden. Ik hoef dus de correcte tekst niet meer zelf te verzinnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@JoanDArc At last : dit is het bewijs... het bewijs van erkenning ... je bent te goed, je weet er te veel van af en daarom verdenkt men jou van het betere knip- + plakwerk!! :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank voor het compliment @jodokus52 en dan te bedenken dat ik zelfs de kleuterschool heb overgeslagen waar men vroeger leerde knippen en plakken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mijn grote voordeel is dat ik weet waarom iets wel of niet is. Ik zoek dus niet tot ik de bevestiging of een antwoord heb, ik zoek andersom.
Ik weet dat de Belgische wet de procedure van herstel in eer en rechten kent. Ik hoef dus alleen de bron op te zoeken door de term in te voeren. Om inhoudelijke fouten, via tikfouten, te vermijden is het dan beter de tekst zoveel mogelijk over te nemen door te knippen en plakken. Sommige bronnen zijn soms van mijzelf, maar het gaat niemand iets aan welke dat zijn. Ik zie gelijk tikfouten in de onderste zin van het antwoord:
Bovendien kan man de aanvraag voor herstel en rechten pas indienen,
moet zijn
Bovendien kan MEN de aanvraag voor herstel IN eer en rechten pas indienen enz enz.
Trouwens als die aanvraag gehonoreerd wordt, zijn er nog heel wat beperkingen en voorwaarden. Na honorering van het verzoek verlaat men echt niet juichend het gerechtshof.

Andere antwoorden (2)

Neen!

"Zedendelicten vormen een uitzondering op de regel dat misdrijven op den duur verdwijnen van uw strafblad: deze gegevens blijven tot 20 jaar NA het overlijden van de dader beschikbaar."

http://www.advocaat-zedendelict.nl/straffen-en-maatregelen-2/strafblad-en-vog
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Dat is wel een Nederlandse link. Is het in Belgie hetzelfde geregeld ? (zou ik me op zich best kunnen voorstellen ivm harmonisatie Europese regelgeving e.d.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In België worden op het uittreksel uit het strafregister veroordelingen tot een politiestraf (d.w.z. gevangenisstraf van 1 tot 7 dagen en / of een geldboete van 1 tot 25 euro, of een werkstraf van 20 tot 45 uren) – behalve in uitzonderlijke gevallen - na een termijn van drie jaar automatisch uit het strafregister gewist. Voor de straffen die niet automatisch worden uitgewist, bestaat de procedure van herstel in eer en rechten.
Bovendien moet u een proeftermijn ondergaan die kan lopen van 3 tot 10 jaar naargelang de aard van de straf en de aard van de feiten waarvoor u een herstel in eer en rechten vraagt.
Zedenmisdrijven worden in België steeds zwaarder bestraft. Zedenmisdrijven gepleegd op de persoon van een minderjarige kunnen alléén dan worden uitgewist indien aan een tweevoudige voorwaarde is voldaan :
a) Enerzijds moet het gaan om een als wanbedrijf gekwalificeerd feit dat door het parket in een overtreding is omgezet wegens het aanvaarden van verzachtende omstandigheden.
b) Anderzijds mag in het vonnis van veroordeling geen ontzetting van meer dan drie jaar zijn uitgesproken. Een zeer ernstig zedenmisdrijf zal niet in aanmerking komen voor de procedure van herstel in eer en rechten en dus niet worden uitgewist. Of er de laatste jaren iets veranderd is, weet ik niet, ik heb dit niet bijgehouden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ @freekfluweel, ik vind de inhoud van je antwoord best wel waardevol. Velen weten niet dat in Nederland deze gegevens tot 20 jaar NA het overlijden van de dader beschikbaar blijven. De lezers van jouw antwoord weten het nu dus wel.
In Europa gelden ten aanzien van zedenmisdrijven, en zeker als er minderjarigen bij betrokken zijn geweest, zeer strenge tuchtmaatregelen.

Een eenmaal veroordeelt feit op die gronden levert, naast de opgelegde straf, ook een aantekening op die het onmogelijk maakt om ooit nog voor een 'Verklaring goed gedrag', in Nederland een zgn. 'VOG', in aanmerking te komen.

Men weet niet, of kan niet weten, of een veroordeelde van zo'n feit na zijn straf zich voortaan voorbeeldig zal gedragen. Er zijn gevallen bekend van veroordeelden die na hun vrijlating zich naar andere landen begaven en zich daar weer vergrepen aan minderjarigen.
Dus logisch en verklaarbaar waarom aan zulke delinquenten geen verklaringen voor goed gedrag zal worden verleend. En logisch en verklaarbaar waarom bepaalde landen zo'n verklaring eisen bij immigratie of bezoek...