als je iets steelt van je baas, niet om het te behouden, maar om het weg te gooien, is dat dan ook verduistering?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vraag is waarschijnlijk onjuist gesteld. https://nl.wikipedia.org/wiki/Verduistering_(misdrijf)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
als je iemand doodt, omdat deze een kl**tzak was, is het dan ook moord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kan ook doodslag zijn, ligt eraan of het voorbedachte rade was of niet. https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord#Juridisch
erotisi
8 jaar geleden
Zoals je het zelf schrijft (stelen) is het gewoon diefstal en geen verduistering. Maar als je het goed al in beheer/bezit had (dus met goedkeuren/medeweten van je werkgever) is het wel verduistering. In dat geval wordt je strenger gestraft als 'verduistering in dienstbetrekking'. Het maakt daarbij niet uit of je het voor je zelf het wilt houden of weggooien, want dat zijn beide gedragingen die plaatsvinden na de het misdrijf en beide een handeling vertegenwoordigen die eigenaarschap impliceren.

Het beste antwoord

Als je iets steelt is het geen verduistering. Dus nee.

Verduistering lijkt op diefstal. Het kenmerkende verschil is dat er geen sprake is van het wegnemen van een goed: de verduisteraar heeft het al rechtmatig onder zich. De verduisteraar kan het goed bijvoorbeeld geleend of gehuurd hebben van de eigenaar of om andere, rechtmatige redenen onder zich hebben.

Toegevoegd na 10 minuten:
Even de min uitleggen graag, heeft iedereen er wat aan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle
8 jaar geleden
In ieder geval een + van mij. Uitleg waarom krijg je niet ;)
fisbel
8 jaar geleden
De vraag van tilborghs is ongelukkig geformuleerd. Door het woordje ook lijkt het alsof diefstal en verduistering gelijk zijn aan elkaar. De facto is hier sprake van diefstal, geen verduistering. Het antwoord op de vraag is dus inderdaad juist: nee. Het antwoord t.a.v. verduistering is echter onduidelijk geformuleerd.
Een goed of geld kan rechtmatig in beheer zijn. Op het moment dat het goed of het geld wordt weggegooid / weggesluisd is er sprake van verduistering. Geen + , geen min.