Is een evenementenvergunning een burgerrecht?

Al enige tijd actief in de organisatie van evenementen. Deze week een rare ervaring gehad. Bezig geweest met een meerdaagse publieksevenement ter promotie van regionale scholen. De desbetreffende Gemeente vraagt ons de vergunning te seponeren omdat hun niet genoeg draagvlak zien voor de directe omgeving. Terwijl er budget, beveiliging en ervaring is. Ook is het evenement niet in tegenstrijding van de evenementenvisie van de desbetreffende Gemeente. De beoogde locatie is gemeentelijke grond.

Is het voor een gemeente zomaar toegestaan om zonder geldige reden (veiligheid & mogelijke overlast) een evenementenvergunning te weigeren en te je verzoeken tot annulering? Met andere woorden: is een evenementenvergunning een burgerrcht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Een vergunning is strikt genomen geen 'burgerrecht'. Maar gemeente is wel verplicht om een vergunningsbeleid te hebben, en om de vergunning te geven als die in het beleid past. Willekeur mag niet. Kortom, een vergunning is in veel gevallen idd wel 'een recht'.

In dit geval: het is gek dat de gemeente vraagt om de aanvraag in te trekken. Als je denkt dat je in je recht staat, moet je dat niet doen, want daarmee geef je je recht op. De gemeente kan vervolgens de vergunning verlenen of weigeren. Bij een weigering kun je in bezwaar en daarna naar de rechter.
tinus1969
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"omdat zij niet genoeg draagvlak zien voor de directe omgeving" Een publieksevenement is een event dat toegankelijk is voor publiek, dus niet besloten. Vaak is zo’n evenement een belasting voor milieu en bewoners. Het kan zijn dat er bij de gemeente klachten zijn binnen gekomen of dat de bewoners hun verontrusting hebben uitgesproken over de te verwachte geluidhinder. Of over het te verwachte afval en/of vernielingen.
Op grond hiervan en op grond van eigen verkregen informatie kan het zijn dat de Burgemeester tot de conclusie is gekomen dat er voor het publieksevenement weinig belangstelling is en zij daarom ook geen draagvlak hebben gevonden voor de directe omgeving of na informatie zelfs niet bij de Besturen van de regionale scholen.
Toch dienen er regelingen getroffen worden voor het handhaven van de openbare orde en veiligheid. Op grond van de Wet veiligheidsregio’s moet de brandweerzorg en de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen gegarandeerd zijn. En dit alles terwijl men vermoedt dat er geen belangstelling of zelfs tegenstand is voor het publieksevenement.
In zo’n geval is het vanzelfsprekend dat de betreffende gemeente verzoekt de afgegeven vergunning te seponeren, rekenend op het begrip van de organisator. Er kunnen dus geldige redenen zijn die u niet bekend zijn. Vraag ernaar. Alleen van vragen komt weten. Een kort antwoord zoals Tinus1969 ook schrijft:
Het verkrijgen van een evenementenvergunning is geen burgerrecht, dat is waar, (ook niet als je het niet strikt neemt) maar om een heel andere reden. Burgerrechten zijn rechten die door nationale én internationale overheden (zoals de Verenigde Naties) gegarandeerd behoren te worden, en die de burgers van een bepaald land of gebied zekere garanties verschaffen. Voorbeelden zijn het recht op privacy, demonstratie en een eerlijk proces wanneer men aangeklaagd wordt.
Daar valt het verstrekken van een evenementenvergunning niet onder.
Grondwettelijk heb je het recht om een demonstratie of politieke / religieuze bijeenkomst te beleggen. Dat kan niet worden geweigerd, behalve als de veiligheid serieus in het geding is.
Iets anders is een promotie-bijeenkomst, hoe goed het doel ook is. Die valt niet onder de grondrechten, (wat jij burgerrecht noemt neem ik aan) en dus kan de burgemeester de vergunning weigeren. Check wel de evenementenverordening van de gemeente, daarin staan als het goed is de eventuele weigeringsgronden.
De vergunning intrekken kan ik niet zo goed plaatsen. Als ze niet willen dat de bijeenkomst wordt gehouden, dan weigeren ze die toch gewoon? Dan is er ook rechtsbescherming (bezwaar en beroep), wat je prijsgeeft als je zelf de aanvraag intrekt.
teusvh