Wanneer mag een economische vluchteling blijven in Nederland?

En stel je deze situatie bij voor: man en vrouw gaan naar Nederland voor een betere toekomst en krijgen een kind. Jaren later, als het kind inmiddels studeert, krijgen ze te horen dat ze terug moeten. Hoe wordt er dan voor gezorgd dat het gezin mag blijven, als ze al mogen blijven? Heeft het bv. ook met bepaalde roots te maken, dat 1 van de voorouders ook Nederlands was?

Het is wel een concreet voorbeeld, maar ik zou graag een antwoord willen hebben.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ze mogen niet blijven. In de wet staat dat alleen politieke vluchtelingen mogen blijven.
Vaak komen ze toch binnen Nederland omdat ze zeggen dat ze politieke vluchtelingen zijn. Met grenscontroles probeert de Europese Unie economische vluchtelingen tegen te gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De enige reden voor toelating van een economische vluchteling is als het verstrekken van een verblijfsvergunning economische voordelen voor Nederland oplevert, maar die procedure duurt geen aantal jaren.

Vluchtelingen zijn personen die hun land hebben verlaten omdat zij een gegronde vrees voor vervolging hebben omwille van hun ras, godsdienst, nationaliteit, politieke overtuiging of omdat ze horen tot een bepaalde sociale groep en geen bescherming kunnen aanvragen in eigen land
Oorlog of een natuurramp kan ook een erkende reden zijn om te vluchten.

Armoede of het land verlaten om in een ander land een economisch beter bestaan te vinden worden niet erkend als een geldige reden om te vluchten.
De term die men tegenwoordig gebruikt is dan ook economische migranten.
Economische migranten van buiten de EU mogen niet in de EU blijven. Als zij te horen krijgen dat men terug moet en dat niet doen spreekt men van illegale migrant.
Als er inmiddels een groot aantal jaren is verstreken na de aanvraag voor een verblijfsvergunning en deze nog steeds niet is verleend, is dat meestal omdat de economische migrant gebruik gemaakt heeft van alle mogelijkheden om te procederen. Komt er uiteindelijk na het behalen van de eindstreep het bericht dat men het land moet verlaten, dan is dat einde verhaal.

Toegevoegd na 5 dagen:
Met dank aan teusvh voor de aanvulling:
dat iemand Nederlandse voorouders heeft speelt geen rol. Slechts de nationaliteit van de betreffende persoon is bepalend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
teusvh
8 jaar geleden
Ter aanvulling: dat iemand Nederlandse voorouders heeft speelt geen rol. Slechts de nationaliteit van de betreffende persoon is bepalend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank voor de aanvulling, klopt.