Mag mijn huisbaas kosten in rekening brengen voor niet-opgeruimde vuilniszakken in de keuken?

Ik woon met 10+ mensen in een huis. Zo nu en dan blijven er volle vuilniszakken zwerven in de keuken of op het balkon. Tuurlijk, het hoort niet, maar het kan gebeuren. Nu heeft de huisbaas/het schoonmakersbedrijf van de huisbaas een briefje opgehangen met 'Tweede waarschuwing; we brengen administratiekosten in rekening. De volgende keer ook opruimkosten', in elk geval iets in deze trans.
Mag dit volgens de wet wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (2)

D'r zijn wat regels omtrent het huren en verhuren. Jij en je huisgenoten moeten zich gedragen als goed huurder, je verhuurder moet zich gedragen als goed verhuurder. Daar zijn wat eisen aan verbonden. Daar kun je hier wat meer over lezen;

https://nl.wikipedia.org/wiki/Huurrecht_%28Nederland%29

Daarnaast weet ik wel dat het voor een huurbaas of iemand van een schoonmaakbedrijf niet zomaar toegestaan is om het huis te betreden. Hier kun je hem dan ook op wijzen.

Een huisbaas mag daarnaast niet zomaar een 'boete' opleggen.

''Ook een boete opleggen kan zomaar niet. Daarvoor is in ieder geval noodzakelijk dat in de algemene voorwaarden bij uw huurcontract een boeteregeling staat. Maar ook in dat geval kunt u het natuurlijk met de (hoogte van de) boete oneens zijn en weigeren die te betalen. De bewijslast dat u uw verplichtingen, in dit geval enkele van de kleine herstellingen, niet zou zijn nagekomen, ligt hoe dan ook bij de corporatie/huurbaas. Als u een boete zou krijgen moet de corporatie/huurbaas aantonen dat dit terecht is'' (http://www.hvr-velp.nl/vraagbaak.html#schoonmaken)

De verhuurder mag tevens niet zomaar schoonmaken of u een boete opleggen voor een vermeende wanprestatie (er is niet goed schoongemaakt/opgeruimd.)

Mocht er echte geschillen uit voort komen verwijs ik je naar de huurcommissie; https://www.huurcommissie.nl/ deze commissie geeft een uitspraak die bindend is voor beide partijen.

Bedenk; wanneer jullie je redelijke wijs gedragen als een goed huurder staan jullie bijna altijd in je recht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het schoonmaakbedrijf is waarschijnlijk gerechtigd om de keuken in het huis schoon te maken.
Ja, het schoonmaakbedrijf mag extra kosten in rekening brengen voor het opruimen van zwervende huisvuilzakken in de keuken en op het balkon. Extra werk waarvoor het bedrijf in feite niet is ingehuurd, maar toch als extra bijkomstig werk doen.
Het kan zelfs zo zijn dat het inleveren en afvoeren van de volle huisvuilzakken extra kosten met zich meebrengt.
Zij waarschuwen dan ook terecht dat bij een volgende keer administratiekosten (geen boete!) in rekening worden gebracht. Zij kunnen ook zeggen, de volgende keer laten wij het allemaal liggen, maar misschien is dit hun eer te na of tegen de richtlijnen betreffende hygiëne in de keuken.

Toegevoegd na 5 minuten:
Een waarschuwing via een briefje (zelfs tweede waarschuwing) dat er extra kosten zullen worden berekend is volkomen legaal en uiterst coulant. Er is na de eerste waarschuwing waarschijnlijk niet adequaat op gereageerd. Een tweede briefje getuigt van een soepele opstelling van het schoonmaakbedrijf.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
tinus1969
8 jaar geleden
@TheMydk gefet met links aan waarom het schoonmaakbedrijf hiertoe niet gerechtigd is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@TheMydk, ik denk maar zo, die ongemotiveerde, anonieme minnen zijn van mijn minnaars (of minnaressen, zou ook kunnen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Juist gesproken. Van mij een plus (en ik ben zelf zowel verhuurder, van een huis in Nederland, als huurder, van een huis in Griekenland).
Grappige uitleg van het woord minnaar trouwens... Ik heb al eerder geageerd tegen mensen die een min geven zonder dat toe te lichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ JoanDArc
In aansluiting op het vorige -- heb zojuist een vraag gesteld over ongemotiveerde / anonieme minnen.