Kan ik een overschrijvingbewijs voor de auto opnieuw aanvragen?

Die van mij is nergens te vinden.
Als ik hem wil verkopen heb ik dat bewijs toch nodig?
Hoelang duurt het voor je een nieuwe hebt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K

Antwoorden (1)

Overschrijvingsbewijs kwijt

Als u uw auto wilt verkopen heeft u het overschrijvingsbewijs van uw kenteken nodig. Bij oudere auto’s is dit deel 3 van het kentekenbewijs en bij nieuwe auto’s is dit deel 2. Bent u uw overschrijvingsbewijs kwijt? Dan kan uw auto niet overgeschreven worden op een andere naam. Het overschrijvingsbewijs is daarbij namelijk een bindende factor. Ook kunt u uw kenteken niet schorsen als u niet de beschikking heeft over uw overschrijvingsbewijs. U kunt zich voorstellen dat u niet de enige bent die zijn of haar overschrijvingsbewijs kwijt is, dus gelukkig is er een oplossing.

Kenteken deel 3 kwijt

Bij oudere auto’s bestaat het kentekenbewijs uit deel 1, deel 2 en deel 3. U bent verplicht deel 1 en 2 in uw auto te hebben, aangezien u zonder deze delen niet de weg op mag. Deel 3 heeft u nodig om de auto over te schrijven op een andere naam of om uw voertuig te schorsen. Als u uw kenteken deel 3 kwijt bent, dan kan het overschrijven of schorsen dus niet.

Kenteken deel 2 kwijt

Eigenaars van nieuwere auto zijn in het bezit van het deel 2 voor het overschrijven of schorsen van hun auto. Bent u dit deel 2 kwijt, dan moet u zo snel mogelijk zorgen dat u een nieuw overschrijvingsbewijs aanvraagt. Zonder uw kenteken deel 2 kunt u namelijk in geen enkel geval uw voertuig aan iemand anders overdragen of uw auto schorsen.
Overschrijvingsbewijs aanvragen

Als u uw overschrijvingsbewijs kwijt bent hoeft u niet meteen in paniek te geraken. Jaarlijks zijn er duizenden mensen hun deel 3 of deel 2 kwijt. U kunt bij de RDW een nieuw overschrijvingsbewijs aanvragen. Dat kan bij een loket van de RDW, maar u kunt ook gemakkelijk een nieuw overschrijvingsbewijs aanvragen via de website van de RDW.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Kwijt-of-gestolen.aspx
Duurt hooguit een week voordat hij op je deurmat ligt.
Bordensteker
8 jaar geleden
Bedankt, crea! Ik was zelf nog niet helemaal gelukkig met de begrijpelijkheid van de tekst van mijn bron.
En de begrijpelijkheid van de RDW website zelf (waar je uiteindelijk de zaak af moet handelen) schiet hier ook tekort, vind ik. Ik denk dat ik hier een iets duidelijker verhaal gevonden heb: http://www.geld.nl/autoverzekering/service/kentekenbewijs-kwijt
Deze site spreekt zelfs over afwikkeling "binnen vier dagen".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Prima, ik vond je antwoord niet compleet, hiermee heb je hem wel compleet. Toen ik mijn auto wilde verkopen was ik deel 3 ook kwijt, ik vond dat het snel geregeld was en de kosten vielen niet tegen.