Klacht ingediend, komen mij enkel tegemoet als ik een nieuw product afneem, mag dit?

Ik heb een klacht ingediend bij het bedrijf wat onze wasmachine heeft nagekeken.

Verhaal in het kort; monteur is langs geweest, heeft de printplaat mee nr het bedrijf genomen om het te kunnen onderzoeken. Hij zou de dag erna langs komen met de uitslag. Hiervoor heb ik vrij genomen, hij is niet op komen dagen, ook niet ondanks mijn telefoontje.

Dag erna wederom niets gehoord, klacht ingediend via de telefoon, ze vonden het allemaal heel vervelend en ik zou terug gebeld worden.

Ook niet gebeurd. Nu krijg ik de factuur, voorrijkosten, en werkzaamheden.
Wederom klacht ingediend nu via de mail.

Krijg ik een mail terug dat ik als ik een nieuw apparaat bij hen bestel de factuur kwijt gescholden word.

Op mijn beurt heb ik weer terug gemaild, dat ik natuurlijk allang in het bezit ben van een nieuwe wasmachine, want met 2 kinderen blijf je niet 3 wkn zonder zitten. En dat ik in de nabije toekomst geen ander apparaat van het een of het ander nodig heb.

Nu komt hun voorstel te vervallen, en moet ik alsnog de factuur voldoen.

Kan dit zo maar? Ze geven aan dat ze fout zaten, dat er veel miscommunicatie was vanuit de monteur, en hun service center. Komen met een voorstel, maar als ik dus niets afneem, geld het voorstel niet.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
alleen maar telefonisch geklaagd? niets staat vast. De eerste e-mail stuur je een factuur krijgt waar je het niet mee eens bent.
Waar is de printplaat gebleven?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nadat ik de factuur heb ontvangen, via de mail een klacht ingediend. Waar zij direct op reageerde, dat er inderdaad veel is mis gegaan, en zij konden mijn telefoontjes na zien in hun systeem, boden zij excuses voor aan en ze konden mij hierin tegemoet komen, zoals je hier boven leest. Printplaat is weg, blijkt nu achteraf, omdat hij niet te maken was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb je de storing per telefoon aangemeld .? En heb je een werkbon of iets getekend bij het bezoek Vd monteur ? Zo niet dan hebjij geen bewijs dat print plaat is ingenomen en de monteur niet dat hij bij is geweest . Zo ja dan heb jij bewijs dat print plaat is verdwenen . Zeg dan ik zie af van vergoeding voor de print plaat als jullie afzien van factuur . Succes
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kapperkort, dat lijkt mij een goed idee. Jij zo, ik zo.

Antwoorden (1)

Sja, erg netjes is dat allemaal niet van dat bedrijf.

Maar om bij de feiten te blijven, je hebt je uit eigen beweging in eerste instantie zelf in verbinding gesteld met dat bedrijf omdat je wasmachine stuk was.
-Daarbij heb je een opdracht gegeven, mondeling, telefonisch of hoe dan ook, om dat ding thuis te laten maken.
- Op die opdracht is een monteur op bezoek geweest, die een verdachte printplaat uit je machine meeneemt voor onderzoek.

Tot zover mag het bedrijf je die kosten in rekening brengen, beperkt tot de voorrijkosten en een kwartier arbeid. Die moet je sowieso betalen.
Dat daarna alles misging is het bedrijf toe te rekenen. Het bedrijf is uiteindelijk verantwoordelijk voor de goede uitvoering van aan hen besteedde opdrachten.

In principe kun je verlangen dat de meegenomen (en nu vermiste) printplaat weer aan je teruggegeven wordt en als dat niet gaat (want zoek) dan door hen een vergoeding daarvoor te laten betalen.
Dergelijke printplaten zijn niet zo goedkoop, want daar zit de hele besturingselektronica op van de machine in kwestie.
En in de prijs van zo'n printplaat zit de servicing al inbegrepen, want ze worden meestal omgeruild met een gereviseerd exemplaar.
Alleen, zij kunnen nu niet bewijzen dat die printplaat of een onderdeel daarop defect is omdat ze zelf al toegegeven hebben dat het kwijt is. Ze kunnen nu zelfs niet zeggen dát het ding onderzocht is.

Dus onderzoekskosten voor iets wat kwijt is....? Nee, dus.

Wat je kunt voorstellen in een aangetekende brief aan dat bedrijf is, dat je de factuur pas gedeeltelijk gaat betalen, als het bedrijf je de meegenomen printplaat weer aan je teruggeeft, omdat die uiteindelijk een reële waarde vertegenwoordigd.

En dat je erop zult toezien dat het ook daadwerkelijk de printplaat is die meegenomen is die ze teruggeven en geen ding wat er op lijkt. Pas als dat in orde is kun je overgaan tot betalen, waarbij je de onderzoekskosten die in rekening gebracht zijn kunt aftrekken.
Vermeld dat in je brief, dat je de betaling dan onder aftrek van niet gemaakte onderzoekskosten zult voldoen.

Op internet is vaak heel eenvoudig uit te zoeken welk onderdeelnummer zo'n print heeft en dan is ook een afbeelding daarvan te vinden. Dan kun je aan de hand daarvan vaststellen of ze het juiste ding teruggeven.

Je hebt verder niets aan die printplaat maar voor het bedrijf zal het voldoende reden zijn om de factuur dan maar helemaal in te slikken.

Succes....