Wat is de hamsterwet?

Of houdt het in. Ik heb er verder geen context bij.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Het beste antwoord

De Hamsterwet is een wet van 29 november 1962, houdende een regeling tot het tegengaan van het hamsteren van goederen in buitengewone omstandigheden.

Volgens de overwegingen bij het aannemen van die wet is het wenselijk de mogelijkheid te openen regelen te stellen teneinde het hamsteren van goederen in geval van buitengewone omstandigheden tegen te gaan.

Zie de Hamsterwet van Nederland op http://wetten.overheid.nl/BWBR0002389/.

In de Memorie van Toelichting http://www.statengeneraaldigitaal.nl/document?id=sgd%3A19611962%3A0000928 op die wet staat onder meer:

- dat de regeling nodig is "omdat nu eenmaal met het optreden van hamsterneigingen in buitengewone omstandigheden rekening moet worden gehouden",
- dat "het onderhavige ontwerp de mogelijkheid [opent] in buitengewone omstandigheden de Ministers van Economische Zaken en van Landbouw en Visserij de bevoegdheid te verlenen de nodige maatregelen te treffen tot het tegengaan van het hamsteren van goederen", en
- dat "de hierbedoelde buitengewone omstandigheden naar de mening van de ondergetekenden in de eerste plaats oorlog, oorlogsgevaar en daarmede verband houdende buitengewone omstandigheden [zijn]. Tot toepassing van de wet kan echter onder meer ook aanleiding geven het geval, dat objectief gezien geen oorlogsgevaar aanwezig is, doch bij het publiek ten onrechte de mening postvat, dat een oorlog dreigt. Juist in een geval als dit laatste zal het hamsteren van goederen zich onverwacht manifesteren; dan dient onmiddellijk te kunnen worden ingegrepen".

De wet is ondertekend door koningin Juliana en de toenmalige verantwoordelijken Minister-President en Minister van Algemene Zaken J. de Quay, de Minister van Economische Zaken J.W. de Pous en de Minister van Landbouw en Visserij V.G.M. Marijnen.

Daarna is de wet nog gewijzigd wanneer daar aanleiding toe was.
Antoni
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hier nog een interessant stuk over de voorganger van de huidige Hamsterwet: de Prijsopdrijvings-en hamsterwet 1939.
http://www.statengeneraaldigitaal.nl/document/tekst?id=sgd%3A19521953%3A0002120&pagina=2 Een gedeelte van het antwoord van Mr Hellema, toentertijd financieel woordvoerder van de ARP in de Eerste Kamer:
"Speciaal het beroep, dat aan het slot van de Memorie van Antwoord wordt gedaan, op het algemeen belang komt ons weinig gelukkig voor, want het zal ook de Minister niet onbekend zijn, dat onder het mom van het algemeen belang in de loop der eeuwen al zoveel onrecht is gepleegd, dat men zich daarop moeilijk kan beroepen" Het algemeen belang ook al in 1953 een mysterieuze reden om iets door te drukken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De wet is niet alleen gewijzigd, vijf artikelen zijn vervallen, twee artikelen treden inwerking als het nodig is en één artikel is naar een andere wet verplaatst. Van de originele wet is niet veel meer overgebleven. Hopelijk blijft het zo.
Antoni
8 jaar geleden
Artikelen laten vervallen, inwerkingtredingsmomenten vermelden, artikelen naar een andere wet verplaatsen: ik noem het allemaal wijzigingen...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni, dat noemt men zo. Artikelen laten vervallen - een eufemisme voor zachtkens de wet uitkleden en laten verdwijnen ::)) .

Andere antwoorden (1)

In tijden van schaarste kan een maximum gesteld worden aan de inkoop van bepaalde producten. Zo is het dan bijvoorbeeld niet toegestaan om heel veel eten te ‘hamsteren’. In de Hamsterwet staan de beperkingen genoemd die er voor moeten zorgen dat er voor iedereen nog iets te koop is.

http://www.encyclo.nl/begrip/Hamsterwet

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus stel dat WWIII uitbreekt, dan kan de regering de hamsterwet in laten gaan, dan mag je nog maar 4 blikken soep per persoon kopen per week of zoiets oncontroleerbaars.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus eigenlijk gaan waren dan weer op de bon oid
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk antwoord maar .....
De regering laat de wet niet "ingaan" maar "past hem toe".
De Hamsterwet wet zal kunnen worden toegepast in die gevallen, waar actueel of potentieel een verstoring van het evenwicht dreigt
Dit geldt niet voor kleinigheden, maar geldt, wanneer de Minister meent, dat er werkelijk of potentieel een ernstige bedreiging van het economische of sociale evenwicht aanwezig is.
In de Hamsterwet zelf worden geen goederen en/of beperkingen genoemd.
Pas als buitengewone omstandigheden het noodzakelijk maken kunnen bij koninklijk besluit, op voordracht van Onze Minister-President, goederen worden aangewezen en gelijk de hoeveelheid worden bepaald die men mag leveren of in ontvangst nemen en kunnen ontheffingen met beperkingen worden verleend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+reactie. Zat al te denken dat het technisch gezien geen juist zin was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan ook wel eens niet op een woord komen, weet je nog, jij wist precies het woord dat ik bedoelde ::))