Kan ik de mensen aansprakelijk stellen voor de kosten van een hond die uit hun nestje kwam?

Ik heb een pup gekocht. Niet van een fokker maar bij een gezin. Nu blijkt mijn hond een erfelijke afwijking te hebben waardoor ik erg hoge dierenarts kosten heb moeten maken en nog zal gaan krijgen

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Bij het kopen van een hond is het gebruikelijk dat je een gezondheidsverklaring krijgt. Zowel van de pup als van de moeder.
Heb je met de verkoper afspraken gemaakt over wat te doen bij ziektes ?
tinus1969
8 jaar geleden
Heb je gevraagd naar (erfelijke) afwijkingen? Heeft moeder/vader die ook?
Rieneke1
8 jaar geleden
Jouw aankoop heeft een verborgen gebrek.
Binnen een half jaar na de aankoop hoor je sowieso0 schadeloos te worden gesteld.
Dat hoeft niet door het vergoeden van de kosten: de pup kan ook worden ingenomen tegen de aankoopsprijs of tegen een nieuwe pup. Maar recht hebben en recht krijgen zijn verschillende zaken, en wellicht wil je de pup niet teruggeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb helaas geen afspraken gemaakt.
Ik heb geen gezondheid verklaring gekregen/gezien en ik weet niet of de moeder of vader hond ook deze afwijking hebben!
Rieneke1
8 jaar geleden
Het ligt toch iets genuanceerder, zie de link: http://www.licg.nl/33s/praktisch/wetgeving/wetgeving/consumentenrecht.html
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Gewoon een pup bij mensen "die een keer een nestje puppy's" wilde of een "ongelukje" dus vuilnisbakkie pups voor ongeveer €100? Dan denk ik dat je geen kans maakt. Had je de pup meteen moeten verzekeren in zo'n geval. Dan weet je zelf niets van de gezondheid of afwijkingen want daarvoor heb je hem te kort en worden bijna alle kosten vergoed (m.u.v. eigen risico, speciaal voer en alternatieve geneeswijzen)
tinus1969
8 jaar geleden
Bij aankoop van particulieren (dus niet van professionele handelaren) geldt dat je weinig garantie, en dat je zelf moet opletten. Dat betekent dus: Goed kijken en doorvragen,
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Sprookjes,
Hoe beroerd ook, je hebt de pup gewoon bij een gezin gekocht. Dat is geen consumentenkoop, dus de bescherming en rechten die daaruit voortvloeien hebt u niet.
Ik neem aan dat pup ook geen paspoort heeft en ook niet gechipt is.
Iedere hond die na 1 april 2013 geboren is moet binnen zeven weken na geboorte gechipt en geregistreerd worden.
Als de hond al wel een paspoort had toen u hem kocht, moet de erfelijke afwijking als die toen al bekend was, door de dierenarts in het paspoort genoteerd zijn met de eventuele verstrekte medicijnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat voor ras is het?
Er zijn rassen waarin nogal wat erfelijke gebreken voorkomen.
Jij kunt je hond dan wel bij een gezin hebben gekocht, maar weet je ook waar de vader van je pup vandaan komt? Als je een bepaald soort "modehond" wilt kopen, google dan eerst eens op veel voorkomende aandoeningen, of gebreken, dit kan een hoop ellende, discussie, en onkosten voorkomen.

Antwoorden (2)

Als het gezin waarvan jij de hond hebt gekocht dit wel wist en niet heeft vermeld kan je ze hier op aanspreken. Ze zijn niet verplicht om de kosten te betalen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is in de link van Rieneke duidelijk gesteld dat er verschil is tussen een consumentenkoop en een gewone koop. Vraagsteller heeft een gewone koop gedaan, omdat de fokker niet handelde uit winstbejag en het een eenmalig nestje is geweest. Hier gelden dus geen garantiebepalingen.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Ivana, helemaal goed. Veel mensen verwarren consumenten verkoop met een koop en verkoop tussen twee particulieren.. Definitie consumentenkoop:
de koopovereenkomst met betrekking tot een roerende zaak, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf.