mag de politie bloedtesten doen bij bijvoorbeeld een blaastest voor drugscontrole?

Aanvulling: kunnen/mogen ze je bij aanhouding controleren op drugs? Of nemen ze je alleen mee als ze iets opvalt etc?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Wegen verkeerswet Artikel 8 Lid 1.

1. Het is een ieder verboden een voertuig te besturen of als bestuurder te doen besturen, terwijl hij verkeert onder zodanige invloed van een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen, dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht.

Lijkt me duidelijk.
Indien de politie een redelijk vermoeden heeft van drugs mag de bestuurder aangehouden worden en gaat deze mee naar het politiebureau. Daar zal hem gevraagd worden op grond van artikel 163 lid 4 uit de wegen verkeerswet, vrijwillig mee te werken aan een bloedonderzoek.

(Ben nog niet klaar maar ik moet tussendoor vraag beantwoorden anders ben ik al mijn getypte gegevens kwijt)

Toegevoegd na 2 minuten:
Artikel 163

1. Bij verdenking dat de bestuurder van een voertuig heeft gehandeld in strijd met artikel 8, kan de opsporingsambtenaar hem bevelen zijn medewerking te verlenen aan een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel a, artikel 8, derde lid, onderdeel a, of artikel 8, vierde lid, onderdeel a.

4. In het geval, bedoeld in het derde lid, dan wel indien de medewerking van de verdachte niet heeft geleid tot een voltooid ademonderzoek, kan de opsporingsambtenaar de verdachte vragen of hij zijn toestemming geeft tot het verrichten van een onderzoek als bedoeld in artikel 8, tweede lid, onderdeel b, artikel 8, derde lid, onderdeel b, of artikel 8, vierde lid, onderdeel b. Gelijke bevoegdheid heeft de opsporingsambtenaar, indien het vermoeden bestaat dat de verdachte onder invloed van een andere in artikel 8, eerste lid, bedoelde stof dan alcoholhoudende drank verkeert.

Indien de verdachte deze test weigert kan deze bij ern redelijk vermoeden van alsnog verplicht worden.

Toegevoegd na 3 minuten:
5. Indien de bestuurder zijn op grond van het vierde lid gevraagde toestemming niet verleent, kan de officier van justitie, een hulpofficier van justitie of een van de daartoe bij regeling van Onze Minister van Justitie aangewezen ambtenaren, aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, hem bevelen zich te onderwerpen aan een bloedonderzoek.

6. De bestuurder wie is bevolen zich aan een bloedonderzoek te onderwerpen, is verplicht aan dit bevel gevolg te geven en zijn medewerking te verlenen. Hem wordt door een arts zoveel bloed afgenomen als voor het onderzoek noodzakelijk is.
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Mocht in het antwoord niet meer typen. Uiteraard zijn er nog weer uitzonderingen. Bijvoorbeeld de verdachte kan om medische redenen geen bloedonderzoek hebben. Maar dan kunnen er andere onderzoeken plaats vinden. De eerste de beste agent mag geen bloed afnemen. Maar kan er wel voor zorgen dat de verdachte een bloedonderzoek moet ondergaan. Uiteraard onder strikte regels. Die ook wettelijk zijn vastgelegd.

Andere antwoorden (1)

Ja dat mogen ze. Rijden onder invloed van drugs is evenzeer verboden als rijden onder invloed van alcohol. Zoals de politie iedereen mag aanhouden voor een blaastest op alcohol mag ze ook iedereen een bloedtest afnemen voor controle op drugs.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar dat mag de straatagent toch niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En kunnen ze de uitslag dan wel meteen zien? Of krijg je na een week een brief thuis..
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee niet een straat agent . Maar een daartoe geclassificeerd persoon .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
-duidelijk is al waarom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In Duitsland moest ik meekomen voor een urinetest, die mag ook elke agent afnemen. Maar een bloedtest? Ik hoop van niet. http://www.verkeersnet.nl/13490/speekseltest-voor-drugscontrole-niet-praktisch/ Voorselectie>vorderen bloedtest. Maar dat zal nimmer op locatie gebeuren zoals een blaastest. Heel anders dus dan aanhouden voor een blaastest. Beter vergelijkbaar met de alcoholbloedtest die afgedwongen kan worden door iemand die niet slaagt voor een blaastest. (maar dan dus de andere kant op).
tinus1969
8 jaar geleden
In Nederland is een bloedtest juist nadrukkelijk niet (of alleen onder strenge voorwaarden, ik ken de details niet) toegestaan, omdat een bloedtest letterlijk 'een aantasting van het menselijk lichaam is'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik heb niet gezegd dat elke agent gerechtigd is een bloedtest af te nemen maar als opsporingsmethode kan het niet anders of het mag door daartoe gerechtigden gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals de politie iedereen mag aanhouden voor een blaastest op alcohol mag ze ook iedereen een bloedtest afnemen Nee, (of ontzettend op het verkeerde been zettend) Het is niet zoals je het zegt. Er zit een verschil. Misschien bedoel je het anders, het lijkt nu alsof ze naast het blaasapparaat ook naalden bij zich hebben.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je begrijpt me inderdaad niet helemaal goed. Natuurlijk heeft geen agent bloedafnameapparatuur bij zich maar ik ga ervan uit dat er binnen de politie wel mensen zijn die gerechtigd zijn bloed af te nemen bij wijze van opsporingsmaatregel.