Over het trottoir rijden is in principe verboden maar mag je een auto wel over de stoep duwen?

Ik las daarnet in ern andere vraag dat als je van je voortuin een eigen oprit wil maken dat je een vergunning moet vragen bij de gemeente, omdat je voor het in en uitrijden over het trottoir heen moet.

Stel nu dat de gemeente dit weigert en je duwt steeds handmatig de auto de tuin in en uit. Mag het dan wel?

Omdat je dan eigenlijk niet over het trottoir rijd.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+GV.
Castle
8 jaar geleden
Je blijft op dat moment toch een bestuurder van een voertuig.
________________________________
Artikel 1 RVV
bestuurder van een motorvoertuig: 1.
hij die het motorvoertuig bestuurt of 2.
voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet; bestuurders: alle weggebruikers behalve voetgangers. http://autorijschoolbgood.nl/Theorie/R.V.V..html
___________________________________ Net als je een naast een paard loopt terwijl je die begeleid ben je een bestuurder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En al mocht het wel, volgens mij is het niet toegestaan zomaar voertuigen in je (voor)tuin te zetten. Ivm waardedaling van huizen in de buurt, het geven van een verloederde indruk van de omgeving et cetera.
Thecis
8 jaar geleden
@WinnyS
Zomaar een voertuig in je voortuin zetten, daar is hier geen sprake van. Het gaat om een bestrating (namelijk het maken van een oprit). Dit gaat echt geen waardedaling geven in de buurt (ik heb het zelf ook gedaan, groot gedeelte van de voortuin bestraat en tevens een parkeerplaats, niet iedereen was er blij mee, maar de meeste vonden het een mooie oplossing, zeker omdat er steeds meer auto's in de straat kwamen. Gaat er natuurlijk wel om hoe je de oprit gemaakt hebt en of je dat een beetje netjes gedaan hebt).

Antwoorden (1)

Volgens de jurisprudentie is iemand die een (motor)voertuig voortduwt bestuurder van dat voertuig. Hij kan de richting van het voertuig veranderen en bepalen op welke plaats van de weg het voertuig zich bevindt.
Hierop is slechts uitzondering gemaakt voor personen die te voet een fiets, bromfiets of motorfiets meevoeren, die de regels voor de voetgangers volgen.(artikel 2 RVV 1990)

Zeker gezien de enorme massa die je als duwer onder controle moet houden lijkt me een gelijkstelling aan voetganger ook niet terecht.

Toegevoegd na 41 minuten:
Zie tevens: http://verzekeringsdiepgang.startpagina.nl/forum/topic/1736993/auto-duwen/

Toegevoegd na 1 uur:
Een 'leuke' bijkomstigheid lijkt evenwel voort te kunnen vloeien uit het zogenaamde helicopterarrest. Stel je duwt/rijdt je auto wel op het trottoir en de politie ziet die auto daar staan dan zou hij je niet kunnen bekeuren omdat hij geen getuige was van het duwen/rijden over het trottoir, ook al weet iedereen dat je auto daar niet kan staan zonder over het trottoir te zijn geweest/gereden.
Maar of dat arrest ook ic van toepassing zal zijn, daar ben ik niet zeker van.
http://politie.startpagina.nl/forum/topic/1255278/helikopter-arrest/

Toegevoegd na 3 uur:
Het antwoord op de vraag is dat je een auto niet over het trottoir mag duwen. En er dus ook bij duwen een vergunning moet worden verkregen.
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wat is het antwoord op de vraag?
erotisi
8 jaar geleden
Het antwoord op de vraag is dat je een auto niet over het trottoir mag duwen. En er dus ook bij duwen een vergunning moet worden verkregen. Met dien verstande dat met duwen wordt bedoeld dat men ook de beschikking heeft over het stuur etc.(daar ga ik dus wel vanuit), dit even om verwarring te voorkomen dat je anders ook een rijbewijs zou moeten hebben om iemand anders aan te duwen (wat natuurlijk niet zo is).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel is het ja of nee? Dat vergeet je te vermelden in je antwoord.
erotisi
8 jaar geleden
Is dat echt niet duidelijk voor je mr? niet = nee dus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor mij wel, voor moderatie kan het reden zijn voor verwijdering. Ik spoor dus altijd aan op aanpassing, als ik het zie.