Mogen politiediensten (In Belgie en Europa) "zomaar" digitale apparatuur doorzoeken?

Ik ben 19 jaar, studeer HBO5 informatica in Belgie en houd mij bezig met van alle soorten richtingen en leerstof in informatica. Dit betekent dat ik ook het "security aspect" nader moet bestuderen.

Dit houd ook gebruik in van tools die als illegaal kunnen beschouwd worden moesten ze op externe systemen (waar ik geen eigenaar van ben) gebruikt worden, alhoewel deze tools nooit gebruikt worden buiten de virtuele omgeving op mijn laptop.

Mijn laptop (een Lenovo T410) is ook volgeplakt met stickers van IT bedrijven (zowat een traditie onder IT professionals) wat er al op het eerste zicht verdacht uitziet.

(Zelfs mijn IT leerkracht zegt "Als ik iemand zie van jou leeftijd met zo'n laptop, zou ik die al niet vertrouwen!")

Dus in het kort: ik heb een geëncrypteerde laptop met software die in een bepaalde context als illegaal bezien kan worden.

Wat zijn b.v mijn opties in de volgende situatie(s):

Ik word staande gehouden tijdens een controle (speciale omstandigheden of niet) en de politie wil mijn laptop "doorzoeken"

1. Mag de politie deze zomaar in beslag nemen en ter plaatse doorzoeken of moeten ze dit laten uitvoeren door een forensisch expert? Zoja moet de politie hier een gerechtelijk bevel voor hebben?

2. Moet ik volledig meewerken met de politie diensten in een situatie zoals deze? Zoals mijn paswoorden geven? Of riskeer ik vervolging als ik dit niet doe?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
ronron1212
8 jaar geleden
Daar is ten alle tijd een officier van justitie voor nodig om toestemming te verlenen. Dus er moet een duidelijke reden zijn of verdenking van een strafbaar feit.. Zo maar aanhouden en je pc doorzoeken mag niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+GV Overigens heb ik weleens nagedacht over het "oplossen" van het probleem bij de douane. Waarom zou je iets illegaals door de douane trekken als je dit hele probleem kan omzeilen door een image van je HDD op een clouddienst te zetten. Aangekomen op locatie weer even van image swappen, nou ja je snapt hem. Nou is deze methode ook niet waterdicht, maar douanecontroles kunnen voorkomen. Men zal niet random HDD images gaan doorzoeken op clouddiensten. Volgens mij zijn er weinig tools die als illegaal beschouwd worden. Alleen handelingen. Zo is utorrent legaal, het downloaden van specifieke bestanden alleen vaak niet. (maar dat kan nog wel eens veranderen wellicht).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet-EU: http://tweakers.net/nieuws/93448/rechter-keurt-ongerichte-laptopchecks-door-douane-vs-goed.html Een test (dus zegt ook nog even niks) http://tweakers.net/nieuws/53137/douane-schiphol-doorzoekt-mobiele-telefoons-en-laptops.html http://webwereld.nl/overheid/39786-beleid-ontbreekt-bij-laptopcontroles-schiphol
Schijf versleutelen Eerder bevroeg Webwereld de marechaussee hoe de organisatie omgaat met mensen die gegevens of een hele schijf versleuteld hebben. In principe hoeft iemand namelijk niet zijn wachtwoord af te geven, omdat niemand aan zijn eigen veroordeling hoeft mee te werken. "Als we bij de in beslag genomen goederen gegevensdragers aantreffen die beveiligd zijn met codes of wachtwoorden hoeft de verdachte, wat je terecht al vraagt, niet mee te werken door die codes of wachtwoorden te geven", stelde een woordvoerder op Schiphol in september. "De gegevensdrager kan wel verder onderzocht worden, met of zonder medewerking van de eigenaar/houder." Wel wijst hij op de mogelijkheid dat een verdachte kan worden vastgehouden ten behoeve van een onderzoek. (lijkt dus ook de 2008 test te zijn.)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.thailandblog.nl/nieuws-uit-thailand/belg-met-kinderporno-bagage-gearresteerd-schiphol/ Er staat niets bij over het exacte hoe en wat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Geldt dit ook op Schiphol? Ik kan me voorstellen dat daar nogal wat "bijzondere" regelgeving is. En dat er wat bevoegdheden gelden voor douaniers en marechaussee etc. die niet overal van toepassing zijn. Zo kan ik me ook voorstellen dat marechaussee het ok krijgt om (voor een bepaalde periode) zonder tussenkomst van OvJ, maar idd wel met een bepaalde verdenking laptops e.d. mag doorzoeken. Handbagage wordt ook zonder enige verdenking gescand/doorzocht etc. Die bevoegdheid geldt niet op veel andere plekken denk ik.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 Ah ik zie dat vrager niet eens vraagt over schiphol. Daar lijkt me deze vraag wel het meest van toepassing. Dat politie je op straat aanhoudt om je laptop te gaan doorzoeken is idd heel onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zal dit antwoord geven uit het oogpunt van schiphol en de marechaussee. Omdat ik dat als meest relevant zie. (dat is wel een speciale omstandigheid) 1. Ja. In dit geval is een gerechtelijk verzoek of tussenkomst van OvJ niet nodig. Het zal ter plekke gebeuren, hoe het zit met de expertise weet ik niet. http://tweakers.net/nieuws/94384/marechaussee-doorzoekt-iets-minder-apparaten-op-schiphol.html
(ik ga er voor het gemak vanuit dat marechausse niet de OvJ op speeddial de hele dag lastig valt en deze de bevoegdheid hebben, analoog aan het doorzoeken van bagage) 2.Nee je moet wel je laptop of apparatuur afgeven maar uit deze link haal ik: http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/opsporing-politie/
Als informatie versleuteld is, kan de politie daar weinig mee zonder het juiste wachtwoord. Een verdachte mag niet worden bevolen dit wachtwoord te onthullen. Als je met een laptoptas over straat loopt zal de kans dat politie dit wil gaan ondernemen klein zijn en zal idd zoals ronron1212 al zegt OvJ een ok geven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@DocOddball Allerlei juridische ICT-vraagstukken komen hier aan bod:
http://www.iusmentis.com/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hartelijk dank @MrTomaat om al zo veel info te geven op zo een korte tijd!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@ronron1212 @MrTomaat Dus vooraleer dat een digitaal apparaat grondig ter plekke kan doorzocht worden moet er een order komen van een Officier van Justitie / Procureur des Konings (in België)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@DocOddball Ik vind dit: http://tweakers.net/nieuws/102445/belgische-politie-mag-flashgeheugen-in-beslag-genomen-telefoons-doorzoeken.html Het Belgische Hof van Cassatie heeft beslist dat de politie geen toestemming van een onderzoeksrechter meer nodig heeft om het geheugen van een in beslag genomen mobiele telefoon uit te lezen, inclusief de opgeslagen berichten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe lijkt het me, (totdat die wet verandert) zo het makkelijkst in NL en BE: Je kan uiteindelijk verplicht worden tot afgave (op welke wijze/plek dan ook) hoewel kans klein. Maar als je beveiligt kan men er uiteindelijk weinig mee, behalve jou voor bepaalde tijd gijzelen. Omdat je niet mee hoeft te werken aan je eigen veroordeling. In sommige andere landen zal je ook moeten meewerken aan het geven van je ww. Je advocaat zal je dan misschien adviseren om het wel of niet te doen, afhankelijk van de straf die boven je hoofd hangt vs de straf voor het niet geven. In jouw geval lijkt me de software die je hebt niet strafbaar. Dat is wellicht een andere leuke vraag. En dat allemaal met het idee dat justitie je beveiliging niet kan breken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Niet zo maar; er moet wel een vermoeden zijn dat iets niet in orde is. Natuurlijk zijn er wel routinecontroles en steekproeven, maar dan ben je nooit de enige die wordt onderzocht/ waarvan goederen worden onderzocht. Ook die steekproeven en controles zijn erop gebaseerd dat iets 'in het algemeen' niet in orde is.

Het beste antwoord

Ik zal dit antwoord geven uit het oogpunt van luchthaven Schiphol en de marechaussee. Omdat ik dat als meest relevant zie. (dat is wel een speciale omstandigheid)

1. Ja. In dit geval is een gerechtelijk verzoek of tussenkomst van OvJ niet nodig. Het zal ter plekke gebeuren, hoe het zit met de expertise/aangewezen persoon weet ik niet. Maar daar zal een specialist voor zijn, anders wordt het een zinloze oefening.
http://tweakers.net/nieuws/94384/marechaussee-doorzoekt-iets-minder-apparaten-op-schiphol.html

2.Nee, je moet wel je laptop of apparatuur afgeven maar uit deze link haal ik:
http://www.iusmentis.com/beveiliging/hacken/opsporing-politie/
Als informatie versleuteld is, kan de politie daar weinig mee zonder het juiste wachtwoord. Een verdachte mag niet worden bevolen dit wachtwoord te onthullen.*

De PC die bij jouw thuis staat zal wel pas met allerlei speciale bevelen en op vergaande verdenking doorzocht mogen worden. (Denk aan kp-verdachten). Dan zal de PC meegenomen worden en door een specialist doorzocht worden. Hier geldt ook 2. weer.

*Volgens mij is dit wel een politiek twistpunt geweest. Men wilde dat dit wel af te dwingen zou zijn. Echter help je dan mee aan je eigen veroordeling en dat zal wel niet door de 1e kamer gekomen zijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
In het Verenigd Koninkrijk heeft men wel de wet doorgevoerd dat je een wachtwoord af moet geven.

https://www.techdirt.com/articles/20140116/09195525902/uk-man-jailed-not-giving-police-thumbstick-password.shtml

Dus
2.Ligt aan het land waar je aangehouden wordt of het ja of nee is.

Toegevoegd na 15 minuten:
Als antwoord op je hoofdvraag zou ik alsnog NEE zeggen. Zomaar is niet echt aan de orde. Schiphol/luchthaven is een uitzondering, op straat zal je zelden als verdachte aangemerkt worden die zijn laptop af moet staan en thuis kan men ook niet zomaar even achter je PC schuiven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor te reageren MrTomaat, maar mag men deze laptop ook confisqueren als je niet wordt gearresteerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Beschrijf eens een situatie. Zomaar op straat zal dit niet gebeuren. Als ze je huis komen doorzoeken zullen ze jou ook meenemen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nevermind dan, ik dacht dat men het ook kon confisqueren op straat. Maar dat is blijkbaar dus niet het geval! Nogmaals bedankt MrTomaat!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Of zoals op een luchthaven bedoel je: gaat u maar vast naar huis meneer, wij kijken nog even door op uw laptop? We sturen hem wel na. Dat zou kunnen halen uit:
"De gegevensdrager kan wel verder onderzocht worden, met of zonder medewerking van de eigenaar/houder." Maar als je laptop verdacht is, kan ik me voorstellen dat ze jou net zo lief niet laten gaan. Zo houdt men op Schiphol ook mensen dagen gegijzeld als ze verdacht worden van drugssmokkel. (net zo lang tot ze moeten ontlasten). Maar als ze er snel achterkomen dat jij de boel goed versleuteld hebt kunnen ze op schiphol weinig. Welke mogelijkheden ze dan nog hebben is voor mij even gissen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@DocOddball Het kan wellicht, maar of het reëel is, is een tweede.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij lijkt de kans groot dat in geval van verdenking van een strafbaar feit (en die moet wel ergens op gebaseerd zijn) de Marechaussee, Douane of Politie alles wat ze in beslag willen nemen (dus ook jouw laptop) gewoon kunnen pakken, om het op hun gemak in hun speciaal daarvoor ingerichte laboratoria te onderzoeken.
De encryptie op zich lijkt me niet verdacht: veel bedrijven beveiligen zo hun belangrijke gegevens. Ook de stickers niet, je kunt immers geloofwaardig aantonen waar die vandaan komen en men kan bij de betreffende bedrijven informeren. Heb zelf diverse malen met de douane samengewerkt aan onderzoek van verdacht materiaal (was wel iets heel anders dan laptop), en douane-ambtenaren les gegeven in methodieken om materiaal te onderzoeken. Voor dat onderzoek nemen ze echt de tijd (waarna de materialen ofwel teruggegeven worden; of in beslag genomen als bewijsmateriaal; of vernietigd).