Wat is het doel van de leeftijdscheck op websites zoals die van Gall&Gall?

Als je de site van Gall&Gall bezoekt moet je eerst aanklikken dat je wel 18 bent.

Waarom?
Ik snap dat het te maken heeft met het feit dat iemand onder de 18 geen alcohol mag kopen.

Maar de logica achter de leeftijdscheck online ontgaat me. Iedereen kan namelijk gewoon zeggen "ja ik ben 18" en daarbij is alcohol bekijken zelfs voor een kleuter niet verboden.

8 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Zou het niet simpelweg zijn dat ze op die manier formeel gedekt zijn, mocht er achteraf toch iemand nog geen 18 blijken te zijn? Immers dan hebben zíj het geprobeerd te controleren, maar die ànder heeft moedwillig gelogen .... ... hetgeen natuurlijk niet wegneemt dat hier wel een gat lijkt te zitten. Tenzij er, zoals in één van de antwoorden gesteld wordt, een aanvullende leeftijdscheck gedaan wordt bij aflevering.

Antwoorden (2)

wettelijk moeten ze het controleren
En dat hebben ze gedaan.
Dat iemand liegt over zijn leeftijd tja daar kunnen hun toch niets aan doen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom negatief hierover?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat het niets toevoegt
Het is gewoon een wassen neus om hun zelf in te dekken.
Via de website kan men ook alcohol kopen. En een winkel die alcohol verkoopt is verplicht om te controleren of de koper tenminste 18 jaar is. Het maakt niet uit of dat in een echte winkel is of in een webshop.

In de gewone winkel kan de verkoper controleren of iemand aan de kassa oud genoeg is. Bij een webshop is dat een stuk ingewikkelder. Om toch aan de controle verplichting te voldoen is er dus die check als je de website bezoekt. Geef je aan oud genoeg te zijn dan ga je naar de website, geef je aan jonger te zijn dan wordt de inhoud geblokkeerd door een cookie.

Uiteraard is het niet waterdicht, je bent afhankelijk van de eerlijkheid van de bezoeker. Maar dat is in een gewone winkel niet anders (al is het daar wat moeilijker om te frauderen).

Overigens zijn er wel een aantal webwinkels die de bezorgdienst nog een leeftijdscheck laten uitvoeren bij het bezorgen (waarbij degene die de bestelling heeft gedaan moet aantonen oud genoeg te zijn - dus niet degene die de bestelling aanneemt aan de deur).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Bij AH.nl word duidelijk gezegd dat degenen die de bestelling aanneemt 18+ moet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@HeerVoldemort Wat heeft dat met Gall&Gall te maken?
paulus811
8 jaar geleden
Gall & Gall is van het Ahold concern en daar valt ook Albert Heijn onder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bestel regelmatig boodschappen en drank via Appie (de bezorgdienst van AH). De drank komt dan van Gall&Gall. Zit altijd keurig een labeltje aan dat de bezorger een leeftijdscheck moet doen. Volgens de bezorger moet hij controleren of degene die de bestelling heeft gedaan 18+ is. Maar sowieso is de leeftijdscheck van de webwinkel niet helemaal waterdicht.