Kan iemand die Isis heet haar naam veranderen?

In het nieuws en ook uit mijn vriendengroep zijn er veel Isisen die worden gepest/uitgescholden omdat ze Isis heten. (Vanwege de terroristische organisatie ISIS).
Dus mijn vraag is, kan iemand die Isis heet haar naam veranderen?

Toegevoegd na 10 uur:
Ik bedoel natuurlijk wel officieel op papier veranderen, ik weet dat dit soms toegestaan word en dan bedoel ik dus zou het in zo'n geval mogen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Ivana
8 jaar geleden
Moet Isis dan op alle fronten winnen? Als mensen zelfs hun naam moeten veranderen ligt dat niet aan Isis, maar aan de domheid van de jongelui die pesten. Houd het hoofd hoog en laat iedereen zien dat je trots bent op je naam.
paulus811
8 jaar geleden
Goed zo Ivana
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Laat al die Isissen zich aansluiten bij de facebookgroep: https://www.facebook.com/denaamIsis/?fref=ts samen sta je sterk en inderdaad Isis mag niet winnen op deze manier!
flyingcrow
8 jaar geleden
Goede reacties!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
T is natuurlijk niet mijn advies ofzo om hun naam te veranderen omdat een stel gekken mensen bang maken maar ik bedoel als iemand dat zou willen zou dat dan kunnen?
kierkegaard47
8 jaar geleden
Gelijk heb je @Ivana. Zo schijnt er ergens in Engeland of Amerika ook een familie "Hitler" te wonen (geen enkele verwantschap met de Oostenrijker), die sinds 1600 al zo heet, en ook weigert haar naam te veranderen, enkel en alleen omdat er toevallig een rotzak in een ander land met die naam was ... (maar ja, ik neem aan dat die wel hebben moeten leren leven met een heleboel vervelende vragen en vooroordelen...).

Antwoorden (2)

Volgens mij altijd na je 18e en voor je 18e met toestemming van je ouders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe kan iedereen een verzoek tot voornaamswijziging indienen bij de rechtbank (via een advocaat). Of deze daadwerkelijk wordt toegekend is een ander verhaal. Men doet dat eigenlijk nog als men bij de geboorteaangifte een verkeerde voornaam heb opgegeven of als er sprake is van een geslachtsverandering (vroeger via de rechter tegenwoordig via de gemeente). Bovendien is voor veel mensen de naam "Iris" vrij gewoon en geaccepteerd. Dusde kans om deze naam te wijzigen is erg klein, mits je daarvoor zwaarwegende redenen voor hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ow sorry, ik las te snel. Ik las Iris in plaats van Isis. In dat geval kan dit als zwaarwegend beschouwd worden omdat de naam (zeker nu) een ongepaste naam is. Maar de garantie dat de rechter het verzoek goedkeurd is niet 100% te garanderen. Bovendien heeft bijna ieder land zijn eigen regels over wettelijke naamswijzigingen.