Waarom moet iemand 13 jaar of ouder zijn of toestemming hebben van ouders om de site van Klene te bezoeken?

Ik was gisteren al verbaasd over de 18+ toestemming voor de site van Gall&Gall...

Maar 13 jaar voor een site over dropjes?!

http://www.klene.nl/

8 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt me een vraag die je aan klene moet stellen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK heb de vraag zojuist gesteld, benieuwd naar wat er zal volgen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Deel je het antwoord?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeker; maar dan moet ik het antwoord wel eerst ontvangen :) wellicht geeft het antwoord de oplossing al -- zich in willen dekken. Overigens denk ik dat de leeftijdsgroep 12-18 jaar zich het meest te buiten gaat aan snoep (zij hebben doorgaans immers zakgeld), dus een verbod vanaf 13 jaar lijkt mij nogal onlogisch.
bamibal
8 jaar geleden
Het idee is dat kinderen onder de 13 niet of slecht kunnen beoordelen of iets reclame of informatie is, en moeilijker kunnen bepalen wat wel en niet gezond is.
paulus811
8 jaar geleden
Klik eens op de 'nee' knop, dan krijg je vervolgens één nieuwe knop met 'ik heb nu wel toestemming'. Het lijkt me meer een gimmick dan echte controle al valt me wel op dat 13 jaar ook de leeftijdsgrens is voor Facebook. Wellicht heeft het daar ook iets mee te maken, want op klene.nl zit een link naar fb.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Herb zojuist antwoord ontvangen van Klene. Zie mijn antwoord, waarin ik hun brief uitvoerig citeer.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
10 punten voor jou dan.
Duidelijk antwoord.

Het beste antwoord

Naar aanleiding van navraag bij Klene mijn antwoord alsnog (al beloofd in de reactie). Het is Klene begonnen om het vermijden van reclame, gericht op kinderen jonger dan 13 jaar.

Klene schrijft:

Hartelijk dank voor uw vraag.
We beseffen ons dat het leeftijdsfilter op onze website mogelijk vragen oproept, wij lichten dan ook graag de achterliggende reden hiervoor toe.
Met het maken van reclame voor voedingsmiddelen in het algemeen, en voor kinderen in het bijzonder, moet zorgvuldig omgegaan worden. Daarom heeft de levensmiddelenindustrie in 2005 via zelfregulering reclameregels opgesteld in de eerste Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Na een eerste evaluatie in 2006 bleek dat er aanvullende afspraken nodig waren. Vanuit de industrie is toen het initiatief genomen tot een totaalverbod van reclame gericht op kinderen onder de 7 jaar. Deze wijziging is in 2010 opgenomen in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.

Sinds die tijd heeft een grote groep fabrikanten, waaronder Perfetti Van Melle Benelux BV, besloten ook geen reclame meer te maken gericht op kinderen onder de 13 jaar.
Per 1 januari 2015 zijn deze beperkingen voor reclames gericht op kinderen onder de 13 jaar officieel vastgelegd in de Reclamecode voor Voedingsmiddelen.
Dit betekent dat nu voor alle fabrikanten geldt dat het niet langer toegestaan is om reclame voor voedingsmiddelen te maken gericht op kinderen onder de 13 jaar. Er is hierbij een uitzondering voor producten die aan specifieke voedingskundige criteria voldoen.
Voor snoep zijn geen criteria opgesteld en er wordt dus ook geen reclame meer gemaakt die op de doelgroep van 7 tot 13 jaar is gericht. Een website valt ook onder de definitie van “reclame”. Het filter op de site heeft voor ons enkel tot doel om kinderen jonger dan 13 jaar te weren.
Hopelijk heeft u met bovenstaande toelichting voldoende antwoord op uw vraag gekregen. Mocht dit niet het geval zijn neemt u dan vooral nog even contact met ons op.
Met vriendelijke groeten,
PERFETTI VAN MELLE BENELUX B.V.
Consumer care

Aldus de brief van Klene.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er wordt steeds vaker gesproken over een verbod om ongezonde producten aan te prijzen aan kinderen. Hoewel dat verbod er nog niet is, hebben sommige bedrijven zelf al wel een gedragscode daarvoor. Kennelijk loopt Klene vooruit op een eventueel verbod.
bamibal