Heeft een voetganger van rechts voorrang op een auto van links op gelijke kruising?

De situatie is dus als volgt. Op een gelijkwaardige kruising wilt een voetganger van rechts de weg oversteken en van links komt een auto die wilt rechtsaf (of desnoods linksaf of rechtdoor). Wie heeft er dan voorrang?

Ik weet dat bestuurders van rechts voorrang hebben dus op die grond zal de voetganger geen voorrang hebben. Maar is er een regel die de situatie wel regelt? Het lijkt erop dat beide niet echt voorrang op elkaar hebben, maar is dat ook zo?

Toegevoegd na 1 uur:
De stippellijntjes zijn dus de richting die V (voetganger) en de auto gaan

Picture for question
erotisi
8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.8K
bamibal
8 jaar geleden
Zoals je het beschrijft klinkt het alsof de voetganger rechtdoor loopt en de auto afslaat. In dat geval gaat de voetganger voor.
erotisi
8 jaar geleden
klopt de voetganger gaat rechtdoor. Maar waarom gaat de voetganger dan voor?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De eerste situatie die je vertelt is bizar :D als een voetganger van rechts komt en rechtdoor gaat, en een van links en rechtsaf/rechtdoor gaat. Is er geen voorrang :D Alleen als de auto linksaf gaat heeft de voetganger voorrang. Ik denk dat je wat wil vertellen wat we niet begrijpen. Het is handiger als je een plaatje neemt: https://www.google.nl/search?q=voorrang+voetganger&espv=2&biw=1920&bih=1099&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwi_2Ze9sbvJAhXCHA8KHYCYCloQ_AUIBigB
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
en een auto van links*
bamibal
8 jaar geleden
De uitleg is inderdaad niet helemaal duidelijk. Als de voetganger van rechts komt, en de auto van links, komen ze elkaar dus tegemoet. Als de auto dan afslaat, moet hij de voetganger voorlaten, omdat rechtdoorgaand verkeer voorrang heeft, ook als het een voetganger is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.gratistheorie.nl/templates/gratistheorie/images_v1/auto/kruispunt3_1.jpg Erotise beschrijft vanaf rechts/oost.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Maar als in dit geval de auto rechtdoor/links gaat is de vraag heel vreemd.
erotisi
8 jaar geleden
Waarom zou de vraag heel vreemd zijn als de auto rechtdoor of links gaat?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Omdat er dan geen sprake is van voorrang. Dus is er überhaupt geen vraag.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus ga ik er vanuit dat je verkeerd beschrijft. Maar als je dit wel bedoelt heeft de voetganger voorrang. Rechtdoorgaand verkeer op de zelfde weg gaat voor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.gratistheorie.nl/templates/gratistheorie/images_v1/auto/kruispunt3_1.jpg Deze tekening heb ik het dan dus over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook weten we niet aan welke kant de voetganger oversteekt. Aan de overkant van de weg, of aan de kant vanaf waar jij beschrijft (zoals op de tekening).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik weet dat bestuurders van rechts voorrang Is helemaal niet van toepassing. Dus jij beschrijft waarschijnlijk iets niet goed.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
https://db.tt/l1aXCrvc Ik heb even een tekeningetje gemaakt.
1. Als de auto links afslaat kan hij tegelijk met de voetganger zolang hij deze niet raakt natuurlijk.
2. Rechtsaf is geen probleem want dan zitten ze elkaar niet in de weg.
3. Beiden gaan rechtdoor op dezelfde weg. Ik heb geen idee wie eerst mag. Voetganger is geen bestuurder dus dat hij van rechts komt maakt volgens mij niet uit. Dan zeg ik, auto gaat eerst. Maar ik weet het niet zeker.
Cryofiel
8 jaar geleden
Jouw tekeningetje is één van de manieren waarop ik de vraag kan interpreteren. Er is ook een heel andere manier. Daarbij komt de auto van links zoals in jouw tekening, maar komt de voetganger van rechts en loopt hij dus naar links. Beide interpretaties zijn in overeenstemming met de beschrijving van erotisi. Omdat de situatie mij totaal onduidelijk is, heb ik beide antwoorden die ik had gegeven verwijderd.
erotisi
8 jaar geleden
De tekening van tomaat en heerv kloppen niet helemaal.
zelf even tekening erbij gemaakt. Maar de auto kan dus ook linksaf en rechtdoor.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik niet snappen dat iemand het kan interpreteren zoals heervoldemort het doet. De voetganger KOMT niet van rechts in haar tekening. Als men ook beweert dat de auto van links komt. Het probleem is beschreven als een observer probleem. http://i63.tinypic.com/161h1z.jpg Zo is hoe het beschreven wordt de ster is de beschrijvende kant.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Jouw beschrijving klopt niet bij jouw tekening. :D Mijn laatste tekening is exact wat jij beschrijft.
Cryofiel
8 jaar geleden
@MrTomaat, wat erotisi beschrijft is:
--   De auto komt van links GEZIEN VANUIT de voetganger.
--   De voetganger komt van rechts GEZIEN VANUIT de auto.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aaahhhh Zo, dat is wel heel verwarrend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh Computoons antwoord is nu correct. Nu de situatie duidelijk is. De min was door de verkeerde interpretatie.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
MrTomaat, hoezo komt de voetganger niet van rechts uit mijn tekening? Rechts ten opzichte van de auto bedoel ik. Voor de voetganger komt de auto van links. Ik had er echter geen rekening mee gehouden dat de voetganger ook aan de linkerkant van de weg kan lopen zoals Erotisi het nu getekend heeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rechts ten opzichte van de auto bedoel ik. Ja, dat begrijp ik nu. Maar zo staat het niet beschreven. Als ik een situatie beschrijf. Blijf ik bij een punt. (de ster in mijn plaatje) http://i63.tinypic.com/161h1z.jpg erotisi zegt nooit dat je eerst vanuit de auto moet kijken. DUS zie ik het als een derdepersoons beschrijving (de ster). Zo leest het weg alsof iemand twee verkeersdeelnemers beschrijft en zelf ergens staat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@reddie 2e Een voetganger komt nooit van rechts. ?? Kan je dat even toelichten?
erotisi
8 jaar geleden
Ik denk dat Reddie daar mee bedoeld dat een voetganger nooit kan behoren tot 'verkeer' wat van rechts komt omdat die regel alleen voor bestuurders van rechts geldt, en een voetganger dus geen bestuurder is. Maar dat stel ik al in de vraag dat die regel niet van toepassing is voor de voetganger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is niet heel erg duidelijk. In dat kader geeft antwoord 2 een uitgebreider en beter antwoord dan antwoord 1.
erotisi
8 jaar geleden
Sectiestiekem wat is er niet duidelijk?
Bordensteker
8 jaar geleden
Op dinsdag 2 december 22:03 (tijden worden door een mouse-over van de regel met het klokje zichtbaar) heeft de vraagsteller min of meer langs zijn neus weg een conclusie getrokken die naar omstandigheden goed aan de vraagstelling voldoet. VS schreef daar: “In dat geval [ ... ] Maar mijn moeilijkheid zit hem erin waaruit valt op te maken wie wél voor mag gaan. Die auto staat stil en voetganger ook.
Wat moet die autobestuurder dan denken, welke regel geeft mij voorrang. Welnu die vraag moet hij zich dus niet stellen bij voetgangers. Je moet het dus vergelijken met het oversteken van een weg als voetganger. Geen voetganger die het in zijn hoofd haalt om zomaar de weg over te steken en die auto zal denken waarom zou ik stoppen?”
(Einde citaat) Dus: in de tweede alinea maakt hij nogmaals duidelijk wat ook al te lezen is in de eerste uitleg onder de hoofd-vraagzin: waaruit valt op te maken wie wél voor mag gaan? Er kan pas iemand formeel voor mogen gaan als er iets geregeld is.
Nou, er is hier geen voorrangsregel van toepassing, omdat het kruisend verkeer betreft en de voetganger geen bestuurder is. Er is pas sprake van voorrang als er twee bestuurders zijn die elkaar zouden kunnen hinderen. VS komt hier zelf eigenlijk al met het gezochte antwoord, en verduidelijkt dat door het kruispunt weg te denken. Dan hou je een voetganger over die gewoon ergens een rechte weg met daarop een rijdende auto over wil steken. In de Belgische wegcode staat er dan alleen dat de voetganger “zich slechts voorzichtig op de rijbaan [mag] begeven, met inachtneming van de naderende voertuigen” (http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/215-art42 ), en in Nederland is dus hierboven geopperd: “Geen voetganger die het in zijn hoofd haalt om zomaar de weg over te steken en die auto zal denken waarom zou ik stoppen?” Volgens mij zijn we er wel zo’n beetje uit, al blijf ook ik benieuwd naar regels die nader op dit oversteken ingaan. Terzijde: in de derde zin van de genoemde Reactie merkt VS op dat de auto stil staat. Dit is echter in tegenspraak met de oorspronkelijke vraagstelling waarin staat: “van links _komt_ een auto die wilt rechtsaf”. De auto komt dus. Is komende.
Of er is sprake van fileverkeer; daarin kun je stilstaand komen en komen stil te staan. Maar dan zijn er vanzelf al momenten dat de voetganger wel zijn kans kan benutten!
erotisi
8 jaar geleden
Bordensteker, bedankt voor je aanhaling en uitleg. Wat betreft je laatste opmerking nog dit: De auto kwam van links maar omdat verkeer van rechts voorrang heeft is het niet zo dat ze dan altijd meteen doorrijden. IC stond evenwel de auto stil om te kijken of hij zijn voorrang kon nemen.
Hij kwam dus van links en stond dus ook stil. Tijdens dat 'stille' moment kreeg ik toch het idee of ik ook nog kon doorlopen of moest wachten....Het laatste was dus het beste?!
Bordensteker
8 jaar geleden
Dát houd je nu eenmaal zo af en toe. Net als in dit blogje: http://www.hanta.nl/hanta/2012/12/12/afrijden/
erotisi
8 jaar geleden
Toch vreemd, het lijkt een stuk te zijn uit 2012 terwijl volgens jou schrijven de regel snel verkeer gaat voor langzaam verdwenen is. Die lesauto lijkt die regel wel toe te passen?
Bordensteker
8 jaar geleden
Het beschreven geval moet er dus een zijn waarin “op dezelfde weg rechtdoorgaand verkeer gaat voor” überhaupt kán gelden, dus was het een ander geval dan in de situatie van jouw vraag. Dat leerling-chauffeurs in lesauto’s aarzelen, is van alle tijden. Je leert nu eenmaal door foutjes te maken. Dat hoort bij het oefenen: leren denken én met een goede aandachtsverdeling blijven doen in één vloeiend proces. Hij zal vermoedelijk zijn gaan oprijden omdat de schrijfster, in weerwil van haar voorrang (!), stil is gaan staan en dus juist géén aanstalten maakt om het wegdek te gaan betreden.
Het zal bij een nieuwe bestuurder in opleiding niet gauw zijn omdat hij zich de vroegere regel van 11 jaar daarvoor herinnert.
Alleen: als beiden handelen volgens “bij twijfel niet doen”, dan krijg je een patstelling en dan is het soms een verrassing als je tegelijk allebei een nieuwe zet doet.

Het beste antwoord

De vraagstelling is niet zeer duidelijk, maar ik lees eruit dat vraagsteller de situatie van voetganger A bedoelt zoals weergegeven in het vierde plaatje van boven in http://www.gratistheorie.nl/auto/theorie/afslaan/rechtdoor.html .
Dan is de onderlinge voorrang hier dus niet geregeld vanwege de definitie dat voetgangers geen bestuurders zijn. De voorrang bij kruisend verkeer is alleen geregeld voor bestuurders onderling.

Andere bron:

*Kruisend verkeer*
Bij kruisend verkeer geven bestuurders elkaar voorrang volgens onderstaande regels:
[ ... ]
Bij kruisend verkeer wordt alleen gesproken over bestuurders, dus voetgangers doen hier helemaal niet in mee en moeten iedereen voor laten gaan.

En voor de volledigheid:

*Verkeer op dezelfde weg*
Bij verkeer op dezelfde weg maakt het soort voertuig of het soort wegdek niet uit. Er zijn maar twee mogelijkheden: je komt de ander tegemoet of je gaat dezelfde kant uit als de ander.
De enige regel die telt is: Recht doorgaand verkeer op dezelfde weg gaat voor afslaand verkeer.
Ook voetgangers zijn 'verkeer' en delen dus mee in deze regel. Ook zij mogen bij het afslaan dus niet 'gesneden' worden.
http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=34

Dichter bij de bron zie je ook weer dat verschil in verkeer en bestuurders:

*Verlenen van voorrang*
Artikel 15
1 Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang
aan voor hen van rechts komende bestuurders.

*Afslaan*
Artikel 18
1 Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat
hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op
dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts
dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.

Bron: RVV 1990 in brochurevorm, versie mei 2014 (uitgave van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de regionale en provinciale organen verkeersveiligheid). (pdf)

Toegevoegd na 14 minuten:
Onderstaande bron stelt expliciet dat de overstekende voetganger moet wachten voor rijverkeer:

De verkeersregels > Als voetganger > Oversteken

De oversteekformule is een goeie manier om over te steken:
Denk na, zoek een goeie plaats om over te steken.
Stop voor de boordsteen.
Kijk naar elke kant, tweemaal na elkaar.
**Als er rijverkeer nadert, wacht.**
Is dit rijverkeer voorbij, kijk dan nogmaals naar elke kant.
Stap recht over en kijk afwisselend links én rechts.

http://www.wegwijsinhetverkeer.nl/index.php?id=50
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Je plaatje klopt in ieder geval,, met inderdaad voetganger A. En dan op een gelijkwaardige kruising, dus zonder voorrangsbord, maar goed, dat maakte volgens je bijlage toch geen verschil. Zoals in je bron staat heeft dan de voetganger geen voorrang want er is geen sprake van rechtdoor op dezelfde weg gaat voor.
Toch is dat wat verwarrend want welke regel is er dan wel die deze situatie positief regelt? Toch zeg je in je antwoord dat de voetganger niet afgesneden mag worden als de auto links afslaat. Dat zou betekenen dat de voetganger toch voorrang heeft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Gewoon Computoons antwoord pakken en als je het niet gelooft. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels#Voetgangers Een voetganger krijgt nooit voorrang. Heel bijzonder.
erotisi
8 jaar geleden
Ik zie dat mijn laatste opmerking in vorige reactie niet correct is. Dat is natuurlijk alleen bij dezelfde weg
Bordensteker
8 jaar geleden
@erotisi: Deze situatie is niet expliciet geregeld. Lees mee in Wikipedia: “Voetgangers zijn geen bestuurders maar behoren wel tot het verkeer. Voetgangers doen niet mee in de voorrang. Voorrang verlenen is namelijk iets wat alleen geldt voor bestuurders onderling.
De regel 'rechtdoor op dezelfde weg gaat voor' geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.”
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels#Voetgangers M.a.w. de voetganger heeft geen “voorrang” op de auto, maar let op: de auto heeft ook géén “voorrang” op deze voetganger! Het is domweg niet bij wet geregeld, net als dat er voor voetgangers onderling niets geregeld is. De overstekende voetganger wordt geacht zijn gezond verstand te gebruiken en zich niet voor aanstormende auto’s te werpen. Wat echter sinds een aantal jaren wél geregeld is, is de aansprakelijkheid voor de eventueel daaruit resulterende letselschade: in beginsel is de zgn. zwakke verkeersdeelnemer niet aansprakelijk, tenzij de andere partij geheel of gedeeltelijke schuld bij de zwakke verkeersdeelnemer kan bewijzen.
Bordensteker
8 jaar geleden
Ik herinner mij dat er vroeger wél expliciet geleerd werd dat voetgangers, als behorend tot het zgn. ‘langzaam verkeer’, voorrang moesten verlenen aan ‘snelverkeer’. Maar dat onderscheid is in 2001 uit de verkeersregels verdwenen.
“In Nederland moest langzaam verkeer, zoals fietsers, vanaf de Duitse bezetting (1940) tot mei 2001 voorrang verlenen aan snelverkeer. In andere landen bestond dit onderscheid in de voorrangsregels tussen verkeersdeelnemers niet.” (https://nl.wikipedia.org/wiki/Langzaam_verkeer ) (Mijn indruk is overigens dat het in andere landen wellicht in de bezettingsjaren ook bestond, maar daarna snel afgeschaft is.) Daarom ben ik eens gaan kijken hoe het in België geregeld is. En het staat daar inderdaad wél iets relevants in de wegcode: “42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.”
http://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/wegcode/215-art42.
Gelukkig heeft vraagsteller aangegeven dat het voertuig inderdaad náderende was, want als de auto al gestopt is, dan rest de voetgangers alleen nog voorzichtig te zijn, maar zonder “inachtneming” ... Veilig Verkeer Nederland is zich dit hiaat bewust: “Voetgangers zijn weggebruikers, maar geen bestuurders. Voor voetgangers gelden de voorrangsregels niet.” (http://vvn.nl/voetganger )

Andere antwoorden (1)

De voetganger heeft geen voorrang want voorrangsregels gelden alleen voor bestuurders.

Toegevoegd na 1 uur:
En ook nu we een plaatje erbij hebben, blijft het antwoord hetzelfde.

Alleen wanneer er in de looprichting van de voetganger een voetgangersoversteekplaats zou liggen ('zebrapad') zou liggen of er een andere regel is op basis waarvan de auto de voetganger voor moet laten gaan (blinde met blindenstok bijv.) moet de auto de voetganger voor laten gaan. Dit noemt de wet echter niet "voorrang verlenen.

Toegevoegd na 16 uur:
Mijn hartelijke dank voor alle ongemotiveerde minnen :-)
Ik zou graag weten waarom het antwoord -op basis van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (1990)- fout is. Dan leer ik er nog wat van.
Computoon
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Fout. Voorrangsregels gelden voor verkeersdeelnemers. Zo geldt de regel "rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer" ook voor voetgangers: de rechtdoorgaande voetganger heeft voorrang boven de afslaande auto. Op een zebrapad heeft de voetganger voorrang boven de auto. Indien de auto uit een uitrit komt, of een woonerf verlaat, of uit een straat met een uitrit-constructie komt, dient hij ook voetgangers voorrang te verlenen. Een auto die een bijzondereverrichting verricht dient voorrang te verlenen aan voetgangers. Een blinde voetganger die te kennen geeft te willen oversteken heeft voorrang boven een auto, ook als er geen zebrapad aanwezig is. En zo zijn er misschien nog wel meer voorbeelden waar een voorrangsregel wel degelijk ook voor voetgangers geldt.
Computoon
8 jaar geleden
Fout. Je zou je fout bemerkt hebben als je er een willekeurig verkeerstheorieboek op nageslagen zou hebben Je gooit twee zaken door elkaar: @ voorrangsregels: die gelden alleen voor bestuurders. (Rechts gaat voor en de regels rond voorrangswegen en voorrangskruisingen). Dat is de reden dat het antwoord op de vraag nee is. @ de verplichting om andere verkeersdeelnemers in bepaalde gevallen voor te laten gaan. Hieronder vallen o.a. de rechtdoorregel, de verplichting om een afbuigende tram voor te laten gaan, de verplichting om alle verkeer voor te laten gaan als je een uitrit verlaat en nog een stel andere. Dat "de volksmond" dit allemaal op de grote hoop gooit en "voorrang" noemt, kan ik ook niet helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
- maar onterecht. Door dat ik de situatie niet begreep. En ook de uitleg vreemd vond. Maar zo is het idd. Voetgangers
Voetgangers zijn geen bestuurders maar behoren wel tot het verkeer. Voetgangers doen niet mee in de voorrang. Voorrang verlenen is namelijk iets wat alleen geldt voor bestuurders onderling.
De regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor geldt ook voor voetgangers in hun relatie met het overige verkeer.
Op een erf mogen voetgangers de gehele weg gebruiken, maar het andere verkeer is niet verplicht de voetgangers voor te laten gaan.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren moeten voetgangers voor laten gaan.
erotisi
8 jaar geleden
Toch lijkt me de beredenering niet helemaal te kloppen.
Het is een beetje een vreemde constructie. Maar ten eerste is er geen voorrangsregel van toepassing van is wel de regel van recht door op dezelfde gaat voor van toepassing. Maar juist die regel is niet van toepassing omdat de voetganger niet op dezelfde weg zit als de auto.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Ik snap hem nu ook niet meer. Leuke vraag trouwens Erotisi. Als de auto rechtdoor wil en de voetganger ook....
Wie mag dan eerst?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi Neen. van is wel de regel van recht door op dezelfde gaat voor van toepassing. De auto en voetganger zitten niet op dezelfde weg. Ze zitten op een kruisende weg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ofwel het enige wat geld is dat de voetganger geen voorrang heeft omdat een voetganger nooit voorrang heeft.
erotisi
8 jaar geleden
In dat geval heervoldemort gaat de auto nog steeds voor omdat ze nog steeds niet op dezelfde weg zitten. Maar mijn moeilijkheid zit hem erin waaruit valt op te maken wie wél voor mag gaan. Die auto staat stil en voetganger ook.
Wat moet die autobestuurder dan denken, welke regel geeft mij voorrang. Welnu die vraag moet hij zich dus niet stellen bij voetgangers. Je moet het dus vergelijken met het oversteken van een weg als voetganger. Geen voetganger die het in zijn hoofd haalt om zomaar de weg over te steken en die auto zal denken waarom zou ik stoppen?
erotisi
8 jaar geleden
mr. tomaat een voetganger kan dan formeel gesproken geen voorrang hebben, maar dat is iets anders als zeggen dat je een voetganger nooit voor moet laten gaan!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja dat zijn idd twee verschillende dingen. Ik zeg toch dat laatste nergens?
erotisi
8 jaar geleden
Ik heb misschien wat teveel nadruk gelegd op je zinsnede 'het enige wat telt', maar zoals je terecht stelt (en ik ook) geldt rechtdoor op dezelfde weg wel voor voetgangers in het algemeen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies. Het geldt in het algemeen, maar bij jouw tekening niet.
Thecis
8 jaar geleden
En hoe zit het als deze situatie zich zou voordoen op een woonerf?
Ik meen me te herinneren dat je dan ALLES van rechts moet laten voorgaan (ook voetganger). Maar dat kan ik me ook fout herinneren.
Computoon
8 jaar geleden
Er zijn maar drie specifieke regels voor woonerven in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990): "Artikel 44
Voetgangers mogen wegen gelegen binnen een erf over de volle breedte gebruiken. Artikel 45
Bestuurders mogen binnen een erf niet sneller rijden dan 15 km per uur. Artikel 46
1.
Het is bestuurders van een motorvoertuig verboden binnen een erf te parkeren anders dan op parkeerplaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven.
2.
Indien het erf tevens is aangeduid als parkeerschijf-zone, is ten aanzien van het parkeren van voertuigen artikel 25 van toepassing." Ook hier dus geen afwijkende voorrangsregeling. Daarom geldt de standaardregeling: "Alle bestuurders van rechts hebben voorrang".
Als een bestuurder het woonerf verlaat, moet hij alle verkeer -dus ook voetgangers- voor laten gaan. Maar dat is op basis van de 'uitrit"-regel en die valt niet onder de voorrangsregels.
tinus1969
8 jaar geleden
Een voetganger heeft voorrang, als hij en de auto(bestuurder) op dezelfde weg bewegen, en de bestuurder aflsaat -rchtdoorgaand verkeer op dezlefde weg heeft voorrang. In alle andere gevallen moet de voetganger voorrang verlenen aan de bestuurders, dus ook in de situatie die @erotisi schetst. Vandaar ook de min bij het oorsponkelijke antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Nee, een voetganger heeft nooit voorrang en verleent nooit voorrang. Lees maar wat wiki zegt en computoon zegt. Soms moet je een voetganger voor laten gaan. Dat is wat anders. Extreem ongelukkig gekozen verwoording zowel van computoon, maar nog meer van de wetgever. Dus is computoon volledig exact. @computoon
Zover ook de uitleg van de vele minnen. Als je zoiets controversieels (maar waar) zegt is de kans op een min nu eenmaal groot. Minnen kan je niet meer draaien, anders had ik het gedaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969
https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_voorrangsregels#Voetgangers
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus, zoals op de tekening moet de voetganger gewoon eventjes wachten op de stoep tot de auto gepasseerd is. Maakt niet uit of de auto naar voren, naar links, naar rechts, voor mijn part omhoog gaat.
erotisi
8 jaar geleden
Op welke grond 'móet' de voetganger wachten
Computoon
8 jaar geleden
Omdat de auto hem niet voor hoeft te laten gaan. En aangezien de voetganger niet omver wil worden gereden, doet hij er verstandig aan om te wachten.
erotisi
8 jaar geleden
Dat klopt, maar anderzijds, wil de automobilist niet aansprakelijk worden gesteld voor het omver rijden van een voetganger, doet de automobilist er verstandig aan de voetganger voor te laten gaan. Zo komen we er wel uit?!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, daar doet de automobilist niet verstandig aan. Menig keer brengt de automobilist die in het gegeven voorbeeld de voetganger voor laat gaan, de voetganger juist in gevaar. De voetganger heeft nu ook te maken met het naderende verkeer, die hem wel eens over het hoofd zou kunnen zien. De voetganger moet in het voorbeeld gewoon veilig oversteken als de weg helemaal vrij is. Er is nl geen zebrapad.
erotisi
8 jaar geleden
Je zegt 'De voetganger heeft nu ook te maken met het naderende verkeer', welk naderend verkeer bedoel je ic? Als de auto van links stopt lijkt me er geen ander naderend verkeer. Of bedoel je dat in andere situaties? Maar ik betrek in mijn onderhavige geval wel dat de weg waaruit de auto komt éénrichtingsverkeer is, misschien dat het eea verklaart? Maar je hebt gelijk dat een voetganger een kwetsbaar object is en de regel van snel verkeer gaat voor langzaam verkeer wel een advies zou kunnen zijn voor de voetganger. Maar toch spreek en zie ik soms automobilisten die liever voorrang geven (waarschijnlijk omdat ze ook niet weten wat precies de regels zijn)
Computoon
8 jaar geleden
Je schrijft: "Maar toch spreek en zie ik soms automobilisten die liever voorrang geven (waarschijnlijk omdat ze ook niet weten wat precies de regels zijn)" Maar aangezien voorrangsregels alleen voor bestuurders gelden bedoel je waarschijnlijk: "de voetganger voor laten gaan". Laten we die twee dingen maar niet meer door elkaar gebruiken, daar is hier -gezien het aantal reacties- al een hoop misverstand door ontstaan:-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erotisi, in jouw vraag staat: gelijke kruising. Ik ga ervan uit dat je "gelijkwaardige kruising" bedoelt en dan kan er geen sprake zijn van eenrichtingsverkeer.
Bij eenrichtingsverkeer komt het vaker voor dat men uit beleefdheid de voetganger even voor laat gaan en dan zwaaien wij even naar elkaar.
erotisi
8 jaar geleden
Waarom kan er geen sprake zijn van gelijkwaardige kruising igv eenrichtingsverkeer? Als de straat links van je niet mag worden ingereden dan is de kruising op zich toch nog wel gelijkwaardig, Immers er is geen weg die op zich voorrang heeft op de andere.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Neen, dan is het T kruising
erotisi
8 jaar geleden
Ok dan , een gelijkwaardige T-kruising;-)