Is een cadeaukaart/tegoedkaart een zaak of is het een vermogensrecht?

Het pasje zelf is van plastic en vertegenwoordigt (een hele) kleine waarde maar is wel stoffelijk. Maar de waarde op het pasje zelf is een vermogensrecht.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (2)

Onder goederen worden zowel stoffelijke zaken als vermogensrechten verstaan. Dat betekent bijvoorbeeld dat een cadeaubon een vermogensrecht is.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een cadeaubon is vooraf betaald en vertegenwoordigd een “vermogen”. De eigenaar van de bon heeft daarmee een vordering op een goed dat de houder van de bon wil hebben.
In het geval van het bekende warenhuis is X&Y bevoegd (want die is eigenaar), heeft zoals dat heet een titel (verkoop) maar heeft dit nog niet geleverd.
Ergo: X&Y blijft eigenaar maar kan er niet meer over beschikken, want zij is failliet. Aangezien de cadeaubon een vermogensrecht is, valt deze onder het faillissement.
De houder van een X&Y-cadeaubon kan allen afwachten of er via de curator nog een deel van de waarde kan worden vergoed. Een eventuele nieuwe eigenaar van X&Y kan de verplichting om te leveren overnemen, maar is dat niet verplicht.

Toegevoegd na 31 minuten:
In Boek 3 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek is een zaak gedefinieerd als een voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object.
Zaken en vermogensrechten worden gezamenlijk aangeduid als goederen. Een cadeaukaart kun je dus omschrijven als een zaak die vermogensrecht vertegenwoordigt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is vergelijkbaar met een betaalmiddel zoals een bankcheque op toonder. Het is gemaakt van grondstoffen en heeft dus ook een aanmaak prijs, maar in het economische verkeer is de waarde wat afgesproken is op het tegoed dat er op staat.
Dus het is een vermogensrecht.