Is mijn jas verzekerd tegen diefstal, in een betaalde garderobe?

Vrijdag een nieuwe jas gekocht, zaterdag een feestje gehad. Jas netjes opgehangen in een betaalde garderobe, en er niet over nagedacht dat je daar zelfs je jas niet terug zo krijgen. Volgens mij zijn ze niet zorgvuldig geweest met de kaartjes en hebben ze hem verwisseld met een ander.

Ik heb nergens een bordje o.i.d. gezien met "ophangen op eigen risico". Wat zijn mijn rechten?

Naar mijn idee moet er toch wel een verschil zijn tussen een betaalde en onbetaalde garderobe.

Ook de feestlocatie is amper bereikbaar en stelt zich erg non-chalant op.

Iemand een tip?

8 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Alex1995,. Het kaartje wordt eerst ingenomen, dan gaat men naar e jas zoeken. Jas niet te vinden, sorry, sorry. Klant gaat beduusd weg, kaartje ook ineens 'weg".
Dus zorgen dat je in het bezit blijft van het kaartje en goed bewaren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hierbij een Uitspraak over ongeveer een elfde zaak.
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBUTR:2011:BQ0382 Exoneratiebeding betekent: jezelf vrijwaren van aansprakelijkheid

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of je jas verzekerd is. De beheerder van de garderobe is verantwoordelijk voor de jas die hij tegen betaling in bewaring heeft gehouden.
Eventuele bordjes met een aansprakelijkheidsuitsluiting (3xwoordwaarde) hebben geen juridische betekenis, de aansprakelijkheid kan niet ongedaan worden gemaakt.
Dus: schrijf een aangetekende brief en stel de eigenaar verantwoordelijk. Eis een vergoeding. Als dat niet helpt zul je een advocaat moeten nemen en ga je de zaak winnen, maar het moet dan wel een hele dure jas zijn geweest wil je de kosten van de advocaat en een eventueel geding er uit halen..
escape
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Hopelijk heb je de bon van de nieuwe jas nog, dat helpt. Stel ze aansprakelijk en dreig met een rechtszaak. Zeg dat je die gaat winnen en dat in dat geval de proceskosten 'dus' ook voor hen zijn. Kans dat ze dan op voorhand al betalen.@Escape Plus
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als het een civiele procedure bij het kantongerecht wordt, kan het zonder advocaat.
http://www.z24.nl/geld/jas-weg-uit-garderobe-wie-moet-betalen-494141.
escape
8 jaar geleden
Ah, dat is een waardevolle aanvulling, Joan!

Andere antwoorden (1)

Titel 9 van het Burgelijk Wetboek (boek 7) regelt de verplichtingen rondom inbewaringneming. Geen bordje met aansprakelijkheidsuitsluiting kan daar iets aan veranderen. Algemene Voorwaarden kunnen nooit boven de wet gaan.

In 2011 oordeelde de rechtbank Utrecht hier nog over (zie bron 1). Hierbij is een nachtclub veroordeeld tot betaling van een volledige schadevergoeding.

"Titel 9. Bewaarneming

Artikel 600

Bewaarneming is de overeenkomst waarbij de ene partij, de bewaarnemer, zich tegenover de andere partij, de bewaargever, verbindt, een zaak die de bewaargever hem toevertrouwt of zal toevertrouwen, te bewaren en terug te geven.

Artikel 601 gaat over de beloning die bewaargever aan de bewaarneming moet betalen. Aan de voorwaarde is voldaan, het is een betaalde garderobe.

Artikel 602

De bewaarnemer moet bij de bewaring de zorg van een goed bewaarder in acht nemen.

Artikel 605

4. De bewaarnemer is gehouden de zaak terug te geven in de staat waarin hij haar heeft ontvangen."