mag je zelf merchandise maken en dit dan verkopen?

Ik zie de laatste tijd vaker dat er mensen zijn die bijv. haarklipjes of buttons maken van k3, frozen, minions ed. En dit dan met groot succes verkopen. Mag dit eigenlijk wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee
Ritsuka
8 jaar geleden
Nee, dan zit je met copyright. Fanart mag je bijvoorbeeld wel maken, maar niet verkopen

Antwoorden (1)

Nee.

In artikel 1 van de Auteurswet staat dat openbaarmaking en vermenigvuldiging van elk werk van kunst het uitsluitend recht is van de maker. En als die maker in dienst is van een organisatie en het maken van de kunst zijn/haar taak is, dan is het recht van die organisatie.

De Wet noemt vervolgens een aantal uitzonderingen maar daarbij zit niet het gebruik op merchandise voor verkoop.

De maker kan de rechten wel verlenen aan degene die er gebruik van wil maken (licentie). Als dat is gebeurd dan mag het dus wel maar ik denk niet dat dit zo is in jouw voorbeelden omdat het kleinschalige individuele activiteiten betreft.

Toegevoegd na 32 minuten:
Bij K3 zou het kunnen gaan om foto's van de band die ze zelf hebben gemaakt. Daarvan hebben ze dan zelf de auteursrechten. Maar dan is gebruik ervan verboden door regels die de Auteurswet in artkel 20 en 21 stelt inzake portretten (portretrecht).

Indien een foto in opdracht van K3 zelf is gemaakt dan mag die alleen worden verspreid of vermenigvuldigd als K3 zelf akkoord is. En dat zal hier niet zo zijn.
Als het een eigen foto is dan mag het normaliter wel worden gebruikt maar niet " voor zoover een redelijk belang van den geportretteerde zich tegen de openbaarmaking verzet". En als belang wordt ook een commercieel belang aangemerkt. En dat is er in dit geval: foto's met K3 erop verkopen beter dan foto's met onbekenden. Het verdienpotentieel dat dit voor K3 oplevert wordt deels weggenomen als men zonder betaling aan hen hun portret verkoopt en zo hun eventuele merchandise beconcurreert..
Poet