Mogen homoseksuelen nu wél of géén (bloed)donor zijn?

Ooit is er sprake geweest dat homoseksuele mannen en vrouwen geen bloeddonor konden zijn en geen donorcodicil mochten hebben.

Dit vanwege het (onterechte ???) gevaar op het verspreiden van het HIV virus omdat zij schijnbaar tot een 'risicogroep' behoren.

Is dit nog steeds van kracht of is de wet hieromtrent inmiddels veranderd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Mannen die seks gehad hebben met mannen (MSM) worden niet langer uitgesloten van bloeddonatie aan de bloedbank. Het laatste seksuele contact moet dan wel ten minste twaalf maanden geleden zijn, heeft minister Schippers van Volksgezondheid bepaald. Tot nu toe werden homoseksuelen en andere mannen die seks hebben gehad met mannen permanent uitgesloten.
fremar
8 jaar geleden
Na een jaar onthouding van seks mag dat

http://www.nrc.nl/nieuws/2015/10/28/homo-mag-bloed-doneren-maar-pas-een-jaar-na-seks

Dat geldt dus voor mannen. Lesbiennes zullen eerder tot de laagste risicogroep behoren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Volgens de grondwet mag discriminatie op afkomst, sekse, politieke gezindheid, huidskleur, seksuele voorkeur, leeftijd of religie niet.

Op discriminatie op grond van handicap of chronische ziekte wordt ook moeilijk gedaan en mag volgens discriminatie.nl niet.

Maar in de praktijk wordt er wel onderscheid gemaakt. Je kunt alleen donor zijn als je geen besmettelijke ziektes hebt. Dit heeft met praktische reden te maken.
Het is voor een arts ook handig om te weten of iemand een man of een vrouw is. En wat de leeftijd is. Maar voor donatie is het weer niet nodig. Alleen in hele extreme situatie.

Maar discriminatie (onderscheid maken) op grond van seksuele voorkeur heeft bij bloeddonoren geen zin. Want ziektes die overdraagbaar zijn via bloed maken geen onderscheid naar seksuele voorkeur, politieke gezindheid of religie.

Op andere gronden wordt wel onderscheid gemaakt. Vooral bij huiddonatie is het praktische om te discrimineren op huidskleur. Het alleen niet handig om op grond van huidskleur mensen te weigeren.

Kortom volgens de grondwet mogen homoseksuelen donor zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Maar discriminatie (onderscheid maken) op grond van seksuele voorkeur heeft bij bloeddonoren geen zin. Want ziektes die overdraagbaar zijn via bloed maken geen onderscheid naar seksuele voorkeur, politieke gezindheid of religie." De ziekte maakt geen onderscheid. Volledig eens, echter gedrag en risico zijn wel degelijk van belang. Gebleken is dat homoseksuelen een grotere kans op SOA"s hebben. Dat is de reden dat Sanquin nog steeds homo's weigert (behalve als deze 1 jaar geen seks gehad hebben met mannen). Uiterst onbegrijpelijk, maar het is niet zo dat discriminatie niet in specifieke gevallen zou mogen. Persoonlijk zou ik meer zien in de vraag: Heeft u altijd condoombeschermde seks of seks met maar 1 partner over langere tijd (monogaam) die SOA-loos verklaard is?
(ipv heeft u seks met mannen?)