Kun je twee boetes krijgen voor dezelfde overtreding?

Stel je rijdt over de snelweg en wordt gevolgd door een politiewagen die een trajectmeting start waar een snelheidsovertreding uitkomt van 20 km/h te hard.
Maar wat gebeurd er als je tijdens deze meting ook nog wordt geflitst door een flitspaal , krijg je hier dan ook een boete voor? Ervan uitgaande dat je het volledige stuk precies 20 km/h te hard ging.

Want dat zou hetzelfde zijn dat als je door rood rijd en een agent dat ziet en daar een boete voor uitschrijft, maar waar tegelijkertijd ook een flitspaal stond waar je ook door geflitst bent.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
7.3K

Het beste antwoord

Door rood rijden en te snel rijden zijn twee verschillende overtredingen.
Twee bekeuringen voor hetzelfde feit ongeveer op hetzelfde moment geldt als één en dezelfde overtreding. Dus één bekeuring voor de hoogst gemeten snelheid, en één bekeuring als dit hetzelfde moment en hetzelfde rode licht betreft.

Het zogenaamde "Ne bis in idem (ook wel non bis in idem" beginsel stelt dat men niet twee maal voor hetzelfde feit een boete opgelegd kan krijgen.
Voorwaarde is wel : het moet om precies hetzelfde feit zijn. Feiten en omstandigheden moeten exact hetzelfde zijn.

Toegevoegd na 47 minuten:
Uit de jurisprudentie blijkt dat art 68 (ne bis in idem principe) van het wetboek van strafrecht zich beperkt tot beslissingen van strafrechtelijke aard en het artikel op zichzelf geen betekenis heeft voor strafsancties en administratieve sancties voor exact het zelfde feit hecht de wetgever belang aan het ne bis in idem/nemo bis vexari beginsel als het gaat om de verhouding tussen de bestuurlijke boete en de strafrechtelijke sanctie
Daarom heeft de wetgever una-beginsel via het wetboek van strafvordering opgenomen in de Algemene wet bestuursrecht om tegen te gaan dat iemand tot tweemaal toe betrokken wordt in een sanctieprocedure voor dezelfde overtreding.

Toegevoegd na 18 uur:
"en administratieve sancties voor exact het zelfde feit hecht de wetgever belang aan het ne bis in idem/nemo bis vexari beginsel" moet zijn:
..... voor exact hetzelfde feit. Toch hechtte de wetgever belang aan het ne bis in idem ........
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (2)

neen, je moet dit melden aan de politie(agent). Je kan maar 1 boete krijgen tenzij het op 2 verschillende momenten is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jc54
8 jaar geleden
Twee boetes gelijktijdig kán wel; te snel door rood. Als er geflitst wordt op snelheid en als er geflitst wordt op rood licht, dan kan het wel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als ze beiden voor door rood of exact dezelfde snelheid, op hetzelfde tijdstip zijn, kun je bezwaar maken tegen de boete, maar dan moet je wel bewijs hebben, dus dat kan pas als de boetes op de mat liggen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
jc54 er staat niet in de vraag of je 2 boetes tegelijk kunt krijgen maar of je 2 boetes voor dezelfde overtreding kunt krijgen. Lees dus volgende keer eerst de vraag. Vorige maand stond er een auto in onze straat waar die niet hoorde, later bleek dat de eigenaar in het ziekenhuis lag maar hij heeft wel 4 boetes gekregen omdat hij op een verkeerde plaats stond dus eigenlijk kunnen 2 boetes voor dezelfde overtreding wel.
Nee in gevolge het 'ne bis in idem beginsel' kan een overtreding niet tweemaal beboet worden. Dus eerst door een politieagent en tevens door een flitspaal dezelfde snelheidsovertreding beboet krijgen kan niet.

Het moet dan wel gaan over dezelfde overtreding. Want de onderliggende feiten/handelingen kunnen wel onder twee verschillende overtredingen vallen. Zo kan de politieagent je natuurlijk wel bekeuren voor gevaarlijk rijden en de flitspaal voor de snelheid. Maar het zijn dan ook twee verschillende overtredingen.

Wat dat betreft kunnen er dan nl. problemen rijzen wanneer een handeling zowel onder het ene als andere wetsartikel te beboeten valt:

"Al in 1961 bepaalde de Hoge Raad dat iemand die dronken op een bromfiets gezeten had en daarom veroordeeld werd voor rijden onder dronkenschap daarna nog veroordeeld mocht worden voor openbare dronkenschap. De eerste bepaling had namelijk het oog op de verkeersveiligheid, waar de tweede bepaling zag op de openbare orde en goede zeden."

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ne_bis_in_idem
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vreemd, toen ik begon met antwoorden was je nog in geen velden of wegen te bekennen.
Amadea
8 jaar geleden
@JoanDArc: dat kan niet. Tip: vernieuw eerst de pagina voordat je een antwoord gaat schrijven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kwam nieuw op de pagina, toen ik begon te typen, er was maar één antwoord (van makaka).
Het kan dus wel.
Tijdens het typen de pagina vernieuwen lijkt mij niet bijdehand, dan is de tekst ook weg.