In actie tweede artikel met korting gekocht, duurste artikel retour gestuurd. Hoeveel geld moet ik terugkrijgen?

De situatie is als volgt. Ik heb afgelopen week bij een kledingwinkel twee kledingstukken besteld. Op deze kledingstukken was een actie van toepassing, waarbij ik op het tweede (goedkoopste) product 30% korting zou krijgen.

Nu is het zo dat ik het duurste artikel, een jas, retour heb gestuurd omdat deze te groot was. Zojuist heb ik een bevestiging gekregen dat de winkel de jas in goede orde heeft ontvangen, maar vergoed het niet de volledige prijs die ik voor de jas heb betaald. Het bedrag dat ik terug krijg, is het bedrag van de jas met aftrek van de korting op het goedkopere artikel. Een verschil van ruim 80 euro.

Naar mijn mening is dit zeer onredelijk. Als ik een andere maat voor de jas wil bestellen, moet ik hier ook gewoon die 80 euro extra voor betalen. Wat is (wettelijk gezien) het bedrag waar ik recht op heb. Het bedrag wat ik voor de jas heb betaald, of met aftrek van de korting die ik heb gekregen doordat ik deze jas als duurste artikel heb gekocht?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
7 jaar geleden
Nee, dat is niet onredelijk. Wat je kunt doen is ook het tweede artikel retourneren, en dan opnieuw gebruik maken van die korting door de jas een maat kleiner te bestellen met hetzelfde tweede kledingstuk erbij. Maar als de kortingactie inmiddels is afgelopen kan je beter het tweede artkel houden voor de normale prijs.
paulus811
7 jaar geleden
Nu je het eerste artikel geretourneerd hebt, is het tweede artikel het eerste geworden. Het is logisch dat de eerder gegeven korting daarop wordt teruggehaald. Zou je de jas niet terugsturen, maar ruilen dan vind ik wel dat je recht op de korting hebt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beste Paulus, nu is het wel zo dat ik niet de werkelijke prijs terugkrijg die ik voor dát product heb betaald, maar met aftrek van de korting op het tweede product. Zou deze korting dan niet slechts moeten worden verrekend als ik het tweede product retourneerde?
Erna55
7 jaar geleden
Stel je de situatie voor : 2e product gratis.
Je koopt 2 producten. Je stuurt product 1 terug. Je wilt geld retour van het eerste product. Vind je dan ook dat je het 2e gratis product mag houden ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
m.i. zou dat redelijker zijn dan überhaupt geen geld retour te geven. Hier is het tweede product een gift dat wordt gegeven bij aanschaf van het eerste. Zou het dan niet heel onredelijk zijn om geen geld retour te geven wanneer het eerste wordt teruggestuurd?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Vaak is de wijze waarop winkels en webshops zakendoen, geregeld in hun algemene voorwaarden. Vanuit de wet zijn er bepaalde regels waaraan die voorwaarden moeten voldoen.
Als je die voorwaarden te pakken kunt krijgen: lees ze even door, of laat daar even iemand naar kijken die daar wellicht meer van weet (bijv. het Juridisch Loket; of eventueel zou je voor een paar euro een rechtswinkel binnen kunnen lopen, als je die moeite wil nemen). Het klinkt mij trouwens niet alsof deze winkel fout bezig is geweest. Het lijkt erop dat ze alleen maar hebben willen voorkómen dat iemand een korting kreeg, die daar eigenlijk (achteraf gezien) geen recht op had, nu je er uiteindelijk maar één product had gekocht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is een veel gebruikte procedure. Dit is om te voorkomen dat mensen altijd twee producten gaan kopen en er dan een terugsturen. Sites als bol.com gebruiken dit ook, dus ik neem aan dat het volgens de wet gewoon mag.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Even advocaat van de duivel spelen: Wie zegt dat jij ook echt dat eerste artikel wilde hebben? Misschien wilde jij alleen die goedkopere jas en dacht je met het kopen van de duurdere jas een leuke korting te krijgen op de jas die je echt wilde hebben, En was je dus al van plan om die dure terug te sturen. Was je goedkoop klaar geweest, dure jas terug en geld terug, goedkope jas met 30% korting. En wat anderen ook zeggen, de actie was alleen van toepassing als je 2 stukken koopt. Als je er dus 1 terug stuurt dan heb je maar 1 jas gekocht en geldt de actie niet (meer). Geen wonder dus dat je de gekregen korting moet terugbetalen. Heb je op de retourbon niet vermeld dat je wilde ruilen ipv je geld terug?

Antwoorden (1)

Waarom neem je niet gewoon contact op met de webshop? Je zegt dat de jas te groot is, en dat je een maat kleiner wil. Voor dezelfde actieprijs. Zij blij dat ze weer iets verkocht hebben en jij blij met de nieuwe jas.

Buiten dat klinkt het erg redelijk dat de webshop misbruik wil voorkomen. Aan iemand die het dure product terugstuurd, verdient het niets.
En als ze de juiste maat niet hebben, zoek iets anders uit, of vraag een kortingsbon voor het verschil.