Waarom mag je Duits militaria niet aanbieden met foto's met daarop het hakenkruis?

Het gaat om verzamelaars goederen, mensen die geïnteresseerd zijn in het verzamelen van spullen op het gebied van WO2.

Op Marktplaats en Ebay mag niks aangeboden worden waarop dit hakenkruis te zien is. Terwijl er zoveel verzamelaars zijn. En niets met het Nazisme of sympathie hebben voor het Duits regime destijds.

Waarom is dat hakenkruis na ruim 70 jaar nog steeds zo'n taboe.
Ik begrijp heus wel de ernst van de zaak, maar het moet toch een keer geschiedenis worden.
Maar dit is puur verzamelaars goed.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Het is strafbaar als het hakenkruis wordt getoond in een situatie waarin kennelijk nationaalsocialistisch, racistisch of discriminerend gedachtegoed wordt uitgedragen. Want zo'n swastika is namelijk net als veel andere nazisymbolen een teken geworden van racistische en xenofobische ideologie in het algemeen. Hiermee zet je aan tot discriminatie en er worden mogelijk groepen mensendoor gekwetst (met name Joden, zigeuners, homoseksuelen, gehandicapten, negroïde personen, Marokkanen, Turken, of buitenlanders in het algemeen).

Toegevoegd na 18 uur:
(het Nederlandse!) Wetboek van Strafrecht
Artikel 137d
Hij die in het openbaar, mondeling of bij geschrift of afbeelding, aanzet tot haat tegen of discriminatie van mensen of gewelddadig optreden tegen persoon of goed van mensen wegens hun ras, hun godsdienst of levensovertuiging, hun geslacht, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.

Op dit wetsartikel is het verbod van zodanig gebruik van die afbeelding gebaseerd.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En zo is dat.+
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik snap de minnetjes niet zo goed. Het antwoord lijkt me namelijk in objectieve zin juist: voor zover ik weet _is_ het simpelweg zo dat dit de reden is dat het verboden is. Ik kan me voorstellen dat mensen die reden onzin vinden ("waarom zou je een symbool verbieden?"), maar dat is een andere discussie en doet niets af aan de juistheid van het antwoord.
tinus1969
7 jaar geleden
Ook van mij een minf: Waar is dit op gebaseerd, welke situatie/welk land beschrijft dit ? De Duitse wet is vziw strenger dan @Amadea beschrijft.
Het mag niet, omdat dit soort spullen (itt wat TS denkt) 'geen 'puur verzamelaars goed' is.
Integdndeel, ook (juist) vaag neanazistische clubjes kicken op dit soort goed.

In Duitsland geldt overigens blijkbaar een algeheel 'hakenkruis' verbod en aanbieders die zich (mede) richten op de Duitse markt of in Duitsland gevestigd zijn, zijn daarmee meteen strafbaar.
tinus1969
7 jaar geleden
tinus1969
7 jaar geleden
Waarom de min?