Is mijn werkgever verplicht mij een kopie van de arbeidsovereenkomst te verstrekken?

En zo ja, in welke wet staat dit of hoe kan ik bewijzen dat hij/zij dat verplicht is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
15.9K
Antoni
7 jaar geleden
Bij het ondertekenen van de arbeidsovereenkomst zijn er -hoop ik- sowieso twee (originele) exemplaren geweest die beide partijen allebei hebben getekend: één ervan is voor de werkgever, de andere voor de werknemer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja per direct . Ben je de AO kwijt vraag je werkgever een kopie .mogelijk is je werkgever hem zelf kwijt . Zeg helemaal niks miss vergeet hij m wel dan ben je in vaste dienst
tinus1969
7 jaar geleden
Ja, want je moet weten wat je hebt getekend.

Het beste antwoord

Ja, de werkgever is op grond van art. 7:655 BW verplicht om een schriftelijke of elektronische opgave van de gegevens aan jou te geven. Daarin staan bijvoorbeeld jouw functie, datum van indiensttreding en of het een contract van bepaalde tijd betreft.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De Hoge Raad heeft geoordeeld dat in artikel 35 WBP het recht besloten ligt op kopieën en afschriften van persoonsgegevens (waaronder de arbeidsovereenkomst).

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt op grond van dit artikel ook inzage vragen in het personeelsdossier
Op basis van dit artikel heeft de betrokkene het recht “zich vrijelijk en met redelijke tussenpozen tot de verantwoordelijke te wenden met het verzoek hem mede te delen of hem betreffende persoonsgegevens worden verwerkt.” De verantwoordelijke dient vervolgens binnen vier weken schriftelijk aan de betrokkene mee te delen of persoonsgegevens worden verwerkt.
SimonV
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
De tekst van dat artikel is hier http://wetten.overheid.nl/BWBR0011468/2016-01-01#Hoofdstuk6_Artikel35 te lezen.