Wat gebeurt er met de boten en schepen die Israel in beslag genomen heeft?

Ik las dat de MV Rachel Corrie ook is opgebracht, ook hier zijn de activisten inmiddels uitgezet zoals ik begreep, een aantal over de grens met Jordanië en een aantal per vliegtuig.

Wat gebeurt er nu met deze boot en die andere boten / schepen die in de haven van Ashdod terechtgekomen zijn? Ze vertegenwoordigen, zo lijkt me, een behoorlijke financiële waarde en het lijkt me niet dat Israel aanspraak kan maken op deze vaartuigen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat een schip wordt opgebracht omdat het zich in een nationale staat tot verboden gebied verklaard deel van de nationale wateren bevond betekent niet dat die staat dan ook eigenaar is. Alleen als de eigenaar een eventueel opgelegde boete niet betaalt kan verbeurd verklaring volgen. Maar als de berichten juist zijn zijn de schepen opgebracht voor ze zich in nationale wateren bevonden. Dat zal nog een hele juridische kluif worden dan. Israel heeft verder geen belang die schepen aan de ketting te leggen. Zo groot is de haven van Ashdot niet en een ligplaats is erg duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn juridische argumenten voor en tegen het opbrengen als zodanig te bedenken, daarover en over de politieke zaken die daarbij een rol spelen gaat het niet in deze vraag. Ik wil graag weten wat er concreet met deze schepen gebeurt, ik heb namelijk nog nergens gelezen dat ze bijvoorbeeld terug naar Cyprus worden gestuurd of iets dergelijks, daar was ik dus benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik dacht dat ik daar wel antwoord op heb gegeven maar goed nogmaals dan maar: indien er een bekeuring komt dan liggen die schepen aan de ketting tot de somma betaald is (of ze worden belast vrijgegeven) en indien niet dan zullen ze binnenkort wel weer varen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja juist, maar nu heel concreet, heb je ergens iets gelezen over deze situatie? Zijn er bekeuringen uitgedeeld? Is er gereageerd over het al dan niet betalen ervan? Is er anderszins al iets in de pers besproken over wat er met de vaartuigen gaat gebeuren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Dan zou ik toch wel kunnen zeggen welke mogelijkheid werkelijkheid is? Dus konkreter dan dat het afwachten is wat het gaat worden kan nog niet. Er zijn een aantal mogelijke scenario's. Dat is momenteel zo concreet als mogelijk de werkelijkheid en er is natuurlijk
wel wat jurisprudentie over dat die mogelijkheden bepaalt....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij begrijp je mij verkeerd. Ik vraag je niet de toekomst te voorspellen, ik vraag of jij misschien iets gelezen hebt in een betrouwbare bron waaruit blijkt of er al iets is besproken over wat er met de vaartuigen gebeurt. Er is zo ontzettend veel over gepubliceerd dat ik niet weet of ik iets gemist heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jongen wat doe jij moeilijk. Ga de jurisprudentie eens lezen. Je vraagt zelf op de eerste plaats wat er met die schepen gaat gebeuren dus vraag je naar iets dat zich nog moet voltrekken en gaat dan mij een verwijt maken de toekomst te voorspellen als ik je een netjes en ter zake op de hoogtestellend antwoord geef een aantal reële mogelijkheden schetsend????. Waar wil jij heen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom vat je dit op als een beschuldiging en waarom zeg je dat ik moeilijk doe? Feitelijk gezien kan niemand de toekomst voorspellen. Dat een schip aan de ketting gelegd kan worden is me ook wel bekend. Ik heb je nota bene een plusje gegeven voor je antwoord. Ik verduidelijkte echter alleen dat ik benieuwd ben of er al iets officieel is meegedeeld over dit onderwerp. Ik zou dezelfde vraag kunnen stellen over alle in beslag genomen goederen zoals laptops, telefoons etc. Ik kan me voorstellen dat die onder de een of andere wet of regel ook verbeurd verklaard zouden kunnen worden, ik ben echter benieuwd of er ook iemand formeel in bezwaar is gegaan tegen die handelwijze en of daar al uitkomsten van bekend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Had dát dan gevraagd he. "Hoe is de situatie momenteel met de schepen die in Ashdot aan de ketting liggen.." of zoiets. Want zoals je de vraag nu stelt is duidelijk dat je vraagt naar hoe het verder gaan zal. OK?
En om je nog wat specifieker te informeren: zulke schepen als die Ierse boot zijn niet zo duur. Voor een half miljoen in goede staat te koop op de markt. Minder waarschijnlijk want dit schip is minimaal een jaar of dertig en
zonder ingreep voldoet het over een paar jaar niet meer aan de moderne milieueisen. Dus: wat de gek ervoor geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als een half miljoen niet zo duur is gelieve dit bedrag dan op mijn bankrekening over te maken :).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zo duur nee als je zo van schepen houdt als ik...maar ik heb het helaas niet in de koffer liggen....
Alle prijzen zijn dus relatief. Niet alleen wat betreft gerelateerd aan wat iets voor je betekent maar in dit geval (ook) dat het een vrij oud schip is al en dat drukt de prijs enorm in deze markt die innovatief is en als sektor belangrijk voor tal van gerelateerde bedrijven.
Wil je een schip met dit laadvermogen nieuw laten bouwen dan zal je toch richting de 15 moeten gaan. Dus ook in die zin valt de prijs wel mee toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 15 miljoen bedoelt dan valt dat relatief gezien inderdaad nog wel mee. Maar het blijft een hoop geld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarde van de lading is vaak groter dan van het schip. Neem bijvoorbeeld een tanker van zeg 200 duizend ton tegen een barrelprijs van 60 dollar, dan is die lading zo 75 miljoen waard. En moderne container schepen van zeg 20 duizend teu volgeladen met consumentenelektronika....of een carcarrier met zo'n 2000 auto's a 40 duizend per stuk....