Wat gebeurt er als een ouder overlijd?

Een gezin met twee kinderen eentje onder de 18 en eentje daarboven maar geen 21. Deze laatste woont op zichzelf. Als een ouder wegvalt en de jongste woont bij de overgebleven ouder waar kunnen deze kinderen dan financieel op rekenen? Ik heb al iets gevonden over een halfwezenuitkering maar is er wellicht nog meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K

Het beste antwoord

De kinderen hebben financieel nergens recht op.

De ouder zal een ANW uitkering krijgen én een halfwezenuitkering tot het jongste kind 18 jaar is.

Verder bestaat er nog de mogelijkheid dat er pensioen wordt uitgekeerd aan de achter gebleven ouder en aan de halfwezen, meestal tot 18 jaar maar vaak langer als het kind nog studeert
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het een werkende ouder is kijken naar het regelement van het pensioenfonds waarbij het bedrijf aangesloten is.
Deze geven regelmatig een ondersteunende uitkering tot 18 jaar, soms ook daarna zolang het kind studeert (tot maximaal 27 jaar)
Uiteraard zal ook een overlijdens risico verzekering (indien aanwezig) uitkeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nabestaandenuitkering Anw
Een kind heeft geen ouders meer
Kinderen tot 16 jaar kunnen een wezenuitkering Anw krijgen als ze geen ouders meer hebben. Wezen van 16 tot 21 jaar kunnen soms ook een wezenuitkering Anw krijgen.

Wie krijgt een wezenuitkering?
Kinderen kunnen een wezenuitkering Anw krijgen als beide ouders zijn overleden. Het maakt niet uit of het kind een eigen kind is of een geadopteerd kind.

Een kind krijgt alleen een wezenuitkering als de ouder die het laatst overleden is, verzekerd was voor de Anw. Een ouder was verzekerd als hij of zij in Nederland woonde of werkte. Voor meer informatie hierover:

Wie is verzekerd voor de volksverzekeringen?Kinderen van 16 tot 21 jaar
Ook kinderen van 16 tot 21 kunnen een wezenuitkering krijgen. Daarvoor moeten ze aan extra voorwaarden voldoen. Welke dit precies zijn, hangt af van hun geboortedatum.

Wezen geboren vóór 2 oktober 1993Wezen geboren na 1 oktober 1993Niet beide ouders verloren en toch een wezenuitkering
Soms krijgt een kind een wezenuitkering als één van de ouders is overleden. Dit is het geval als:

de moeder is overleden en niet wettelijk vastligt wie de vader is, of
een ouder is overleden en de andere ouder al vóór het overlijden uit het ouderlijk gezag is ontzet.