Als ik gefilmd word tijdens een verkeersovertreding,en persoon stuurt dat filmpje naar de politie,kan ik dan nog een bekeuring verwachten?

Stel,ik rij een 1 richtingsstraat de verkeerde kant in en iemand filmt of fotografeerd dit en laat dit aan de politie zien.Kan ik dan alsnog een proces verbaal verwachten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt mij niet. De politie moet het zelf constateren.

Het beste antwoord

in principe wel, omdat dit als bewijs materiaal word gezien.
het hoeft niet door de politie zelf te zijn, als er bv stelselmatig tegen het verkeer in word gereden en buurtbewoners leggen dit vast, en ook de kenteken platen mag dit gebruikt worden als bewijs
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee.
alleen als de politie het zelf heeft gefilmd .
of er moet iemand om het leven worden gebracht .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe zit het dan met beveiligingscamera's? Is bewijs en toch niet van/door de politie gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een beveiligingscamera is niet iemand die langs de weg loopt met een camera of mobieltje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is het verschil?
Lijkt mij ook van niet, bovendien zal het wel te werk zijn voor ze en ze hebben het al zo druk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de politie moet vaststellen dat de overtreding is gemaakt om een verbaal te kunnen opmaken. als ze dat op foto's en/of videomateriaal zien, die door particulieren zijn gemaakt, dan is dat ook materiaal waarmee dat kan gebeuren.
de politie zal dan niet over één nacht ijs gaan. ze zullen bijv moeten vaststellen, dat met de bewijzen niet is geknoeid. ze zullen ook niet afgaan op één foto of één video. maar als ze voldoende authentiek materiaal hebben waarop de overtreding te constateren is, dan zullen ze zeker tot vervolging overgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan je alleen een proces verbaal verwachten als je een overtreding tegen een andere persoon begaat en deze of een omstander dit filmt. Dan moet ook natuurlijk je kenteken gefilmd worden. Het lijkt me raar als je gewoon een verkeersovertreding maakt waar niemand last van heeft je door een amateur politie agentje een boete krijgt. Wat ik wel uit eigen ervaring weet is dat als je ergens overlast veroorzaakt en iemand maakt van je foto`s of een filmpje mag dit niet gebruikt worden als bewijs of wat maar alleen om na te gaan wie die personen zijn en daar een mutatie van maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de politie zal geen beschikking ( zo heet een bekeuring bij verkeersovertredingen) uitschrijven aan de hand van filmmateriaal dat gemaakt is door niet opsporingsambtenaren.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Volgens mij mag een bekeuring alleen ontstaan wanneer dit door bevoegde opsporingsbeambten is geconstateerd. Eventuele opnamen moet gedaan zijn door apparatuur welke gekeurd zijn.

Wanneer de apparatuur zonder bijzijn van de ambtenaren wordt gebruikt, dienen onder gecontroleerde omstandigheden zijn opgesteld.