Is een huwelijk tussen een neef en nicht die de zelfde achternaam hebben wettelijk verboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de achternaam heeft er toch niets mee te maken.
er trouwen wel meer mensen met dezelfde achternaam.

Antwoorden (3)

nee dat is niet verboden..
ik ken 3 echtparen wie neef en nicht zijn en getrouwd en kinderen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat is niet verboden. In het Burgerlijk Wetboek staat wat dat betreft geschreven:
Artikel 41
Een huwelijk mag niet worden gesloten tussen hen die elkander, hetzij van nature hetzij familierechtelijk, bestaan in de opgaande en in de nederdalende lijn of als broeders, zusters of broeder en zuster.

Je mag dus alleen niet trouwen met je eigen of geadopteerde kind, broer, zus of ouder.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het gaat wel veranderen volgens het kersverse regeerakkoord, hierin staat dat er een verbod komt op huwelijken tussen neven en nichten...
Nee dat is niet verboden (zie de bron)