Hoe werkt een verklaring van goed gedrag?

Voor mijn nieuwe baan(heerlijk , ik heb werk gevonden) heb ik een verklaring van goed gedrag nodig, ik ga werken in de "bankwereld".
Mijn man heeft in het verleden het eea uitgehaald en heeft daardoor een heel bescheiden strafblad. Inmiddels is alles weer te goede gekeerd en gaat het al 3 jaar heel goed met hem.
Telt het strafblad van je partner(getrouwd) als ze ze zo'n verklaring afgeven.
Zou ik trouwens wel raar en oneerlijk vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gefeliciteerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van harte!

Antwoorden (4)

Het strafblad van je partner telt niet mee bij verklaring van goed gedrag. Deze verklaring wordt door de gemeente uitgereikt (moet je daar opvragen) en heb je nodig voor een aantal beroepen, o.a. voor het werk in de bankwereld, onderwijs e.d.

Toegevoegd na 4 minuten:
Een strafblad van een partner kan wel meespelen bij sommige beroepen, waarbij er een antecedenten onderzoek plaatsvindt bij directe familieleden en vrienden. Dit kan nodig zijn bij hele specifieke overheidsfuncties waarbij er een risico is op bijvoorbeeld chantage e.d. Je krijgt dan ook vooraf te horen dat een dergelijk onderzoek wordt gestart en voor een gewone bankfunctie zal dat niet nodig zijn.

In bijgaande link meer informatie over de VOG zoals dit wordt genoemd.

Toegevoegd na 10 minuten:
In de andere link meer een overzichtsartikel.

Toegevoegd na 15 minuten:
Hoe het werkt?

Een werkgever kan verlangen dat voor sommige functies het gaat om vertrouwelijke informatie, of wilt weten of er een risico is (bijvoorbeeld op het verduisteren van geld). Een werkgever mag hier niet zelf onderzoek naar doen, dat doet justitie.

Je gaat naar het gemeentehuis en betaalt 30,05 EUR. Je vult dan de gegevens op een formulier in en geeft daarmee aan om in te stemmen met een onderzoek. Dat is in jouw geval een administratief onderzoek. Zoals al is aangegeven speelt een strafblad van je partner geen rol voor de VOG. Als blijkt dat jij geen strafblad hebt zal dit worden aangegeven en kan de VOG worden afgegeven. Als er wel een strafblad is zal worden gekeken of dit voor de betreffende functie een belemmering is.

Na het verkrijgen van de VOG geef je dit aan je werkgever en kan je beginnen met je functie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee je krijgt alleen een goed gedrag verklaring van jezelf en als er geen notities opstaan dan heb je niks te vrezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan bij de gemeente een formulier invullen (identificatiebewijs meenemen) en dan wordt er een dergelijke verklaring aangevraagd bij ministerie van justitie. Volgens mij kost het wel een klein bedrag om dat aan te vragen. De verklaring krijg je thuisgestuurd op het adres zoals je bij de gemeente staat ingeschreven.
Zie ook meer op deze link:http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verklaring-omtrent-het-gedrag
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een verklaring omtrent het gedrag (VOG-verklaring) heeft betrekking op je zelf, niet op je partner. Een VOG-verklaring kost je € 30,05