Zorgverzekering vanaf april jaarlijks betalen, goed idee?

Ik wordt bijna 18, en wil een Menzis 'basis voordelig' zorgverzekering afsluiten. Ze bieden de mogelijkheid per jaar te betalen, met €21,84 korting.

Als ik dat doe, zit ik dan tot april 2017 aan deze verzekering vast?
En als eind dit jaar de premie veranderd, betaal ik dan nog steeds het jaarbedrag wat ze nu zeggen?
Zo ja, waarom switcht dan iedereen in december van zorgverzekering, terwijl het als je jaarlijks betaald financieel niet uitmaakt welke maand je afsluit?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Je kunt maar 1x per jaar veranderen van zorgverzekering, aan het eind van ieder jaar. Een uitzondering is er voor degenen die in de loop van het jaar 18 worden. Als je voor een jaar betaalt, doe je dat normaal gesproken dan ook in januari.

Of je er voor een jaar aan vastzit? Daarvoor moet je de regels van Menzis nakijken. Ik zou zeggen: nee, want anders kun je geen gebruik maken van het recht jaarlijks op te zeggen en zit je nog tot december 2017 aan Menzis vast. Ik kan me wel voorstellen, als je eind 2016 kunt opzeggen, dat de premie wordt herrekend en de korting vervalt.

Toegevoegd na 31 minuten:
De nieuwe jaarpremies worden aan het eind van een jaar/begin van het nieuwe jaar bekend. Het zijn premies die gelden voor een kalenderjaar. Houd daarom rekening met nakomende kosten. Ben je het niet eens met die nieuwe premie dan kun je overstappen naar een andere zorgverzekeraar. Dat kun je ook doen als een zorgverzekeraar in de loop van het jaar de premie laat stijgen (maar dat doen ze niet.)
Voor de basisverzekering moet elke zorgverzekeraar je accepteren maar voor de aanvullende niet.
Computoon