Is religie geestelijk verslavend ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Overig
2.6K
Erna55
7 jaar geleden
Carl Marx vond dat de mens religie zelf in het leven heeft geroepen als middel om zichzelf in een roes te helpen nu het aardse leven zo ondraaglijk was geworden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je verslavingsgevoelig bent , kan ALLES verslavend zijn/werken.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ik denk dat religie verslavend is. Het geeft een gevoel van zekerheid, je hoeft niet meer te leven met het onaangename idee dat die zekerheid niet bestaat. Het geeft een gevoel van verbondenheid, je hoeft niet meer zelf te zorgen voor die verbondenheid. Het geeft troost. En, heel belangrijk:
Je moet veel moeite doen om je ervan te bevrijden. Al deze kenmerken gelden voor alles wat als verslavend wordt gezien.

Antwoorden (3)

In principe is religie juist niet geestelijk verslavend maar juist bevrijdend. Het bevrijd je van het kwaad en maakt je geest en lichaam geen slaaf van het kwaad meer.

Maar het kan soms niet goed gaan in de wijze waarop je religie beoefend. Je zit als het ware op een dood spoor al doe je nog zo je best. De verslaving zit hem er dan in dat je bijvoorbeeld niet kan zonder bepaalde rituelen terwijl de dieper liggende vruchten en bedoelingen daarvan eigenlijk niet worden benut. Je geest moet als het ware iets doen want ander raakt het in paniek.
Een ver gevorderde versie daarvan is de zogenaamde godsdienstwaan. Je denkt helemaal in de geest te zijn in gaat daar volledig in op terwijl eigenlijk niet echt spiritueel bezig bent maar alleen met een doorgedraaide overgave aan een bepaald idee.

Niettemin lijkt het erop alsof een bepaalde slaafse houding een begin kan zijn van geestelijke groei. Zoals jezus in Joh. 15:15 zei: " Ik noem u niet meer slaven, want de slaaf weet niet, wat zijn heer doet; maar u heb Ik vrienden genoemd, omdat Ik alles, wat Ik van mijn Vader gehoord heb, u heb bekend gemaakt. "
erotisi
7 jaar geleden
Cryofiel
7 jaar geleden
Je eerste alinea geeft aan waarom religie zo verslavend is: het geeft je een gevoel van bevrijding.
erotisi
7 jaar geleden
Die bevrijding is niet alleen een gevoel het is een staat van zijn.
Cryofiel
7 jaar geleden
Zo voelt het inderdaad.
erotisi
7 jaar geleden
en zo is het
Cryofiel
7 jaar geleden
Nee, dat is de overtuiging. Dat is nu juist het verslavende: je *voelt* je zo goed. IS het ook goed? Die vraag kan worden beantwoord door in te zien dat iemand die een heel andere religie aanhangt precies hetzelfde ervaart.
erotisi
7 jaar geleden
Tot op zekere hoogte kan dat wel kloppen want religie, dus ook islam en het joodse, gaan over de relatie met God wiens macht verder reikt dan alleen je gevoel
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ofwel het maakt niet uit welke religie je aanhangt...
HeerVoldemort
7 jaar geleden
@Cryofiel hoe noem je mensen dan die bijvoorbeeld gestopt zijn met roken? Een aantal van hen voelt zich "bevrijd" van de sigaret.
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn mensen die besluiten om zich niet meer godsdienstig te noemen. Een aantal van hen voelt zich "bevrijd" van hun kerk.
erotisi
7 jaar geleden
Jezelf 'bevrijden' van godsdienst en kerk kan inderdaad een gevoel van vrijheid geven. En dat is op zich niet erg en kan een goede keuze zijn en die vrijheid heb je.
Maar uiteindelijk is die vrijheid maar tijdelijk, want de echte wezenlijke eeuwige vrijheid vind je uiteindelijk alleen bij God in en via zijn kerk.
Erna55
7 jaar geleden
Degene die de kerk de rug toegekeerd hebben, voelden binnen hun geloof geen " wezenlijke eeuwige vrijheid" .
Cryofiel
7 jaar geleden
Jezelf ‘bevrijden’ van zelfstandigheid kan inderdaad een gevoel van vrijheid geven. En dat is op zich niet erg en kan een goede keuze zijn en die vrijheid heb je. Maar uiteindelijk is die vrijheid maar tijdelijk, want de echte wezenlijke vrijheid vind je uiteindelijk alleen door je los te maken van goden en kerken, en door in plaats daarvan zelfstandig en objectief naar de werkelijkheid om ons heen te kijken.
Normaliter is het hebben van een religie geen verslaving. Het is meestal een levensbeschouwing waarin je je prettig voelt of waarin je opgroeit.

Zodra religie een obsessie wordt is het een korte weg naar iets vergelijkbaars als een verslaving. Net zoals met een chemische afhankelijkheid, kan religieuze verslaving dan ook leiden tot vernietiging van relaties, financiën of tot terugtrekking/isolatie leiden. Religieuze overtuiging kan dan omslaan van normaal en behulpzaam naar een soort verslaving die niet meer gezond is en die het leven kan beheersen. Zodra iets je beheerst ben je er een slaaf van, als je er niet meer onderuit kunt.

Enkele ongezonde tekenen die dan optreden kunnen zijn ;
Het ontlopen van verantwoordelijkheid;
Als je bijvoorbeeld je werk en gezinsleven ontloopt omdat de erediensten in de kerk belangrijker zijn om aan deel te nemen.
Obsessief omgaat met de regels en richtlijnen die bij de religie horen;
Als je begint de regels strikt te volgen ongeacht de gevolgen, of urenlang na te denken over de interpretatie van de regels...
Financiële problemen;
Als je teveel geld begint uit te geven aan goede doelen of religieuze uitingen/ de kerk en het meer is dan je eigenlijk verdient of bezit.
Onthechting van de echte wereld;
Als het spirituele boven alles gaat en je alles weggeeft om je volledig te wijten aan het geestelijk welzijn.
Stemmingswisselingen:
Als je je alleen gelukkig voelt in samengaan met jouw God, in gebed of in de kerk en je kunt dit niet op alle momenten, kan je je enorm depressief voelen of slecht in je vel zitten op die momenten dat je niet met jouw God in contact staat.

Ik zie een verslaving als iets ongezonds en een obsessie is nooit gezond.
7 jaar geleden
Religie is in wezen een manier om mensen te her-verbinden. Dit lees je in veel religieuze boeken. Maar in vele godsdiensten wordt religie gebruikt als machtsmiddel. De meest effectief manier om dit te doen, is zinspelen op de dood. Mensen hebben angst voor de dood. Mensen horen dan dat ze zus en zo niet mogen, zus en zo moeten enz.... Zo niet, zal je branden in de hel, krijg je je maagden niet of pas je niet onder de perenboom (waaronder de uitverkorenen staan).
Religie geeft ook verschillende pro's. Zo moet je zelf niet meer nadenken over goed en kwaad. Je krijgt de illusie dat je aan de dood ontsnapt of zelfs beloond wordt na je dood als je je aan de regels houdt. Je hebt ook een gemeenschap, mensen die hetzelfde geloven dan jij.
Maar is dat dan verslavend? Men zou kunnen zeggen dat religie verslavend is, als degene die "gelooft" afkickverschijnselen krijgt van zodra hij zijn religie loslaat (gedwongen of niet); hij er dwangmatig mee bezig moet zijn, en als de gelovige steeds meer religie zou nodig hebben om tot hetzelfde gevoel van bevrediging te komen.
Afkickverschijnselen:Door die schuldgevoelens, die samenhorigheid, dat gevoel "ik hoor ergens bij", de vermeende macht om de dood te omzeilen, kan het zijn dat mensen die zouden verplicht worden hun religie los te laten (of zelfs als ze het willen) een gevoel krijgen dat vergelijkbaar is met afkickverschijnselen. Omdat religie geen middel is, zou het hierbij vooral kunnen gaan om geestelijke afkick (bv. kans op depressiviteit omdat je steun, troost... wegvalt, angst enz.).
Dwangmatig : Er is in vele godsdiensten ook een dwangmatigheid in het beleiden ervan. Een zwaar gelovige zal zich heel ongemakkelijk en vaak angstig voelen als hij de voorschriften van zijn religie niet volgt.
gewenning: heb je steeds meer religie nodig om tot hetzelfde gevoel van bevrediging te komen? In tijden waarin religie wordt bedreigd, kunnen mensen deze versterkt gaan beleiden (cfr. hoofddoekenverbod en plots veel kleine meisjes met een hoofddoek).
Ook zal men bij ziekte etc. meer geneigd zijn zijn toevlucht tot religie te nemen. Maar het is niet zo dat men steeds meer moet beleiden om nog even tevreden te zijn.
Dus : je zou in de brede zin kunnen zeggen dat religie enkele kenmerken van een verslaving vertoont, maar dan van een geestelijke verslaving (zoals gokken).