Kun je ook pijn hebben zonder te lijden?

Pijn is een sensorische en/of emotionele ervaring veroorzaakt door feitelijke of mogelijke weefselschade of die beschreven wordt in termen van weefselbeschadiging.

Lijden is het ondergaan van smart en ellende.
Onderscheid kan worden gemaakt tussen lichamelijk en geestelijk lijden. Bij lichamelijk lijden kan sprake zijn van wonden, breuken en andere kwalen in het lichaam.
Bij geestelijk of psychisch lijden is er geen aanwijsbare lichamelijke oorzaak. Het kan dan gaan om angst, depressiviteit, moedeloosheid, etc.

Er is dus een verschil tussen beide lijkt het. Maar kun je ook pijn hebben zonder te lijden? Of vice verse?

7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Om met de laatste te beginnen: lijden zonder fysieke pijn:
Er zijn mensen die hun lijden zo ernstig ervaren dat ze een eind aan hun leven maken.
In de lijst van redenen is fysieke pijn een van de oorzaken.
Verlies van een dierbare zoals de partner, kind, ouders, broer, zus ed.
Geen relatie kunnen vasthouden of kunnen aangaan (eenzaamheid en geen geborgenheid)
Geen vrienden om zich heen hebben (eenzaamheid)
Grote schulden
Persoonlijkheidsstoornis (bijvoorbeeld borderline)
Problemen met werk
Zelfhaat (geen zelfvertrouwen of zichzelf lelijk vinden)
Na een psychische trauma (zoals mishandeling of verkrachting)
Lichamelijke ziekten die niet geaccepteerd worden of ondraaglijk zijn Pijnervaring is persoonlijk. Omgaan met pijn ook.
Sommige mensen zijn "bikkels" en gaan door met pijn en anderen "piepen" sneller.
Het verschil in pijnbeleving kan hormonale, sociale of psychologische achtergronden hebben.
Mensen die chronische pijn hebben, kunnen ermee "leren leven" . Er zijn veel onderzoeken gedaan naar pijnbeleving, pijn en emoties.
" De invloed van geïnduceerde emoties en somatisatie op pijnbeleving."
Zoals : http://dspace.library.uu.nl/handle/1874/255085
ronron1212
7 jaar geleden
Prima antwoord waarom een reactie
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik denk ook gelijk aan SM, waar pijn juist door sommigen als prettig wordt ervaren.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Lijden = pijn + weerstand.
Wanneer bij pijn geen weerstand is, is er geen lijden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ja klopt maar ia ook niet voor iedereen haalbaar en al zeer niet bevattelijk;)

Antwoorden (1)

Als de definitie van lijden is wat jij schrijft, het ondergaan van smart en ellende, dan kan je pijn hebben zonder te lijden en kan je lijden zonder pijn te hebben.
Een voorbeeld: sporters die ver gaan om te winnen en daarvoor tot (en soms over) de pijngrens gaan, ervaren deze pijn als fijn.
Je kunt lijden aan depressiviteit, wat op zich (fysiek) niet pijnlijk is.
jc54
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
++Kleine opmerking: Ook sporters vinden pijn niet fijn maar strrijden ergens voor waardoor de pijn ondergeschikt raakt aan het doel. Zo zijn er ook mensen die een chronische ziekte hebben en niet bij de pakken gaan neerzitten, ook zij vinden de pijn niet fijn maar hebben er mee leren leven en zien hun pijn niet als lijden maar een onoverkomelijke kwaal.