Als je het letterlijk bedoeld:

Auschwitz is de Duitse vertaling van de poolse plaats Oświęcim.

Als je het figuurlijk bedoeld:

Auschwitz is het Magnus Opus van de SS ten tijde van de tweede wereldoorlog mbt de massavernietiging van "ongewensten"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is een stadje in Polen waar tijdens de 2e wereldoorlog vele duizenden mensen het leven lieten. Het is de bekendste vernietigingskamp en kan momenteel worden bezocht om daar de geschiedenis van het kamp te leren kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
*betekent* of *betekende* (dit maakt de vraag ook erg verschillend).

Wat Auschwitz betekent, kun je op internet vinden en ook in Wikipedia. Wat het betekende ook, maar een korte omschrijving:

Tijdens de tweede wereldoorlog begonnen de Duitse militairen (Nazi's) in opdracht van Hitler, Joodse Europeanen naar 'werkkampen' te brengen onder het mom van 'Werken voor een 'beter' Europa'. Echter was het in het echt een methode tot 'rassenzuivering'. Joodse mensen zijn geen ras, maar Hitler had dit via de in die tijd beperkte media iedereen wel wijsgemaakt (Propaganda en Indoctrinatie). Auschwitz was een van de vernietingskampen waar waarschijnlijk de meeste mensen die werden gedeporteerd zijn omgekomen (in verhouding): van 1,5 miljoen gedeporteerden werden 1,1 miljoen bijna direct vermoord.
Door deze afschuwelijke gebeurtenissen is Auschwitz een symbool voor de bevrijding geworden en ook voor wat er kan gebeuren als een heel volk (Duitsland) achter een persoon aanloopt die krankzinnige ideeën heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Auschwitz is het afschuwelijkste likteken op het geweten van de mensheid. Dat dit ooit ontworpen is, gebouwd is, gebruikt is kan alleen maar in ziekelijke , morbide en haatdragende mensengeesten ontstaan zijn. Auschwitz is en blijft het permanent geheugen voor het slechte in de mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist je, dat Auschwitz oorspronkelijk een Poolse legerkazerne was? Pas later hebben onze Oosterburen het omgedoopt.
Auschwitz-Birkenau (ong. 1 km verderop) is wel door de Duitsers zelf gebouwd, puur om massaal te vernietigen.
Auschwitz betekend de zwarte schaduw van de mensheid. Het is de diepe wond in ons collectieve geheugen. Het laat zien tot welk diepe kwaad de mens in staat is. Het laat zien hoe wij groepen mensen afschaduwen als minderwaardig. Het laat zien waar discriminatie en haat toe kan leiden. Nog belangrijker het is een monument van het kwaad. We moeten leer trekken uit deze zwarte bladzijde. Mag nooit zo iets nog gebeuren. Als ik nu zie hoe sommige mensen over moslims praten denk ik. Kijk naar Auschwitz willen we nog een keer een groep mensen in het verdomhoekje plaatsen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Slag bij Legnica (of de Slag bij Liegnitz) was een veldslag die in 1241 plaatsvond dichtbij de stad Legnica (Polen) tussen aan de ene kant de Mongolen en aan de andere kant de Polen onder Hendrik II de Vrome, Hertog van Polen, die door feodale strijders werd gesteund, waaronder de Duitse Orde. In datzelfde jaar werd de Auschwitz als Duitste stad gesticht.

In 1941 gaf Adolf Hitler de opdracht om in Auschwitch in "ere" te herstellen en werden de plannen gesmeden.