Moet je mouwen en sokken altijd rond breien of kan dit ook anders en wat is er dan anders?

Let op: Twee vragen in één!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
1.5K

Het beste antwoord

Mouwen brei je in principe altijd recht, met de naad onderaan, aansluitend op de zijnaad van de panden

Sokken brei je in principe altijd rond, al kun je wel pantoffel-achtige sokken op twee naalden breien. Echter, erg prettig zit dat niet, omdat je altijd ergens op of onder de voet een naad hebt.

Rondbreien is eenvoudiger dan je denkt. Meestal doe je dat op 4 of 5 naalden (van 15 tot 20 centimeter, niet te lang dus). Vier is iets makkelijker, vijf maakt het weer makkelijker om de steken te tellen en te verdelen voor de hiel. De steken staan op 3 resp 4 naalden en je breit met de 4e resp 5e naald. Je kunt trouwens ook uitstekend sokken met twee tegelijk op een rondbreinaald breien (zo doe ik het het liefst), maar dat is wel meer iets voor gevorderden.

Mouwen kun je rondbreien, maar eigenlijk doe je dat alleen bij noorse truien ; daar wordt eerst de trui tot de onderarmen rondgebreid, dan de mouwen rondgebreid, en dan worden alle steken op één rondbreinaald gezet en brei je de mouwen en de schouderpas samen af.

Het grote verschil tussen rondbreien en recht breien is uiteraard de naad, maar ook dat je met rondbreien altijd alleen maar rechte steken hoeft te breien om tricotsteek te krijgen, terwijl je dat in heen- en weergaande naalden met 1 pen recht 1 pen averecht moet doen. Vooral als je met twee kleuren wilt breien (jacquard) is rondbreien veruit het prettigst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan in plaats van rond breien ook een rechthoekige lap op twee pennen breien en die vervolgens aan elkaar naaien. Het verschil is dan dat er een naad in het kledingstuk zit. Maar als je die bij een mouw aan de binnenzijde van de arm hebt valt dat niet al te veel op. Bij sokken moet je dan wel oppassen dat de naad de voet niet kan gaan irriteren. Dan is het wellicht aan te bevelen een dunnere garensoort te gebruiken voor het dichtnaaien. En niet afhechten met een knoopje maar door het draadeinde meerdere keren heen en weer te steken.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of een rits inzetten kun je je sokken losritsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Werk, LOL.