Zou een tijger of leeuw een huiskat doden?

Ik zag gisteren op tv een item over een tijger uit een circus die was losgeraakt en een kameel had gedood. Bij de beelden en geluiden van de tijger zat mijn kat heel belangstellend te kijken, zo van: hé, die lijkt een beetje op mij...
Toen vroeg ik mij opeens af of tijgers/ leeuwen e.d. herkenning zouden voelen met huiskatten, of dat ze deze ook gewoon zouden aanvallen en doden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.3K

Het beste antwoord

In het wild verjagen en doden leeuwen ook hun concurrent kleinere katachtigen zoals, cheeta's en poema's. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom ze dat met een kat niet zouden doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een huiskat is een beetje klein als prooi voor een leeuw of tijger, maar afgezien daarvan is er niets dat ze zou tegenhouden om aan te vallen.

Leeuwen en tijgers hebben er geen enkel probleem mee om een vreemde soortgenoot aan te vallen, laat staan om dat te doen met een dier dat voor hen meer lijkt op een konijn dan op een grote kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
eens, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. +
Dan heeft mijn kat meer herkenning met hen dan andersom, want hij vond het bere-interessant, terwijl hij nooit op de tv reageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén van de dingen waar je hierbij rekening mee moet houden: je kat ziet die leeuw op tv niet op ware grootte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar heb je gelijk in, van een echte tijger zou hij zich waarschijnlijk het apelazerus schrikken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een poes is wel klein voor een tijger, maar desalniettemin lekker als snack tussendoor... Een tijger jaagt als hij honger heeft. En dan is hij niet kieskeurig met zijn menu.
zondag
13 jaar geleden
+
Leeuwen en tijgers vechten onderling ook, waarbij ze hun soortgenoten levensbedreigend kunnen verwonden.

Een kat zien ze waarschijnlijk niet aan als soortgenoot, maar als prooi. De kat loopt dus flink risico, om gedood te worden.

De kameel, die overleden is, is trouwens niet gedood door de tijger, maar raakte in paniek en verwondde zich vervolgens aan materiaal ( een metalen staaf) op het terrein.
13 jaar geleden
Jaren geleden werden er in 'n circus 'n paar leeuwtjes geboren. Dat circus had oiok 'n keeshond. De keeshond ontfermde zich ook over de leeuwtjes ,en maakte ze duidelijk wat ze wel en niet mochten doen. Toen de leeuwen volgroeid waren , was de keeshond nog steeds de baas. Als de tijgers of leeuwen van jongsaf aan met de kat opgroeien , zulen ze de kat nooit aanvallen . Hooguit grommen als ze het ergens niet mee eens zijn.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik had vroeger 'n grote Rottweiler en 3 siamezen . De siamezen mochten ook op bed slapen maar m'n Rottweiler niet .Dat vond die grote , sterke hond niet coiorect. Als hij zag dat een of meerdere poezen op bed lagen, nam hij ze in z'n bek ,zoals hij ook z'n eigen pup droeg, en legde de poes of poezen voorzichtig op de grond.