Wat doe je in deze tijd van hoge werkeloosheid als je baalt van je baan?

Ik zit eigenlijk in een onwerkbare situatie en het wordt er niet beter op..maar mijn leeftijd en de crisis nu zitten me ook niet bepaald mee.. wat is wijsheid?

Voor alle duidelijkheid: gesprekken heb ik talloze gehad, voorstellen en plannen zijn uitgewerkt maar worden helaas door management niet nageleefd; inmiddels heb ik te maken met bedrog en sneaky gedrag van een diirecte collega en bij aangeven van deze manieren word ik niet in bescherming genomen, integendeel.. Mijn dossier groeit met aanmaningen dat ik meer moet zwijgen, mijn commentaar voor me moet houden...het werken wordt me dus onmogelijk gemaakt.. ik kijk inderdaad rond en sollciteer ook maar de afwijzingen zeggen hetzelfde: te oud, een vrouw ipv ene man, de hoog opgeleid, te duur, te ervaren.. etc..etc... Zo kom ik dus nooit weg daar..en een opleiding is erg duur.. voor me zelf beginnen ook...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig

Het beste antwoord

Maak alvast "werk" op sociale netwerken zoals Hyves of nog beter Linked in. Hier kan je uitgebreide informatie kwijt over je professionele ontwikkeling en kan je lid worden van groepen met dezelfde interesses. Vul je profiel zo volledig mogelijk in zodat er een soort van CV staat van opleiding, vaardigheden en interesses.

Je kunt hierop tevens aangeven dat je geinteresseerd bent in aanbiedingen.

Overige antwoorden zoals alvast naar ander werk zoeken en solliciteren zónder je werkgever dit te hoeven melden zijn al gegeven en lijken me ook heel gezond.

En als je een vast contract hebt zou je de werksituatie zeker kunnen bespreken met een leidinggevende. Zoek dan eerst ook uit wat je wel zou willen veranderen. Misschien ook aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Balen en morgen weer op je werk verschijnen, helaas...

dat is toch wijs...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt uiteraard altijd ogen en oren open houden, dat doe ik ook. Ik wil heel graag iets anders, maar heb nu een leuk salaris en een vast contract. Hoe graag ik ook wil, ik durf in deze tijd dat vaste contract niet op te zeggen om voor onzekerheid te kiezen.

Maar ja, het verschil is: Ik zit niet in een onwerkbare situatie en heb daarnaast een stel ontzettend leuke collega's, waardoor ik niet met heel veel tegenzin naar mijn werk ga. En ik denk dat ik mijn leeftijd iets meer meeheb.

Je kunt uiteraard altijd gaan solliciteren op leuke functies. Mocht je worden aangenomen, dan kun je altijd nog kijken of je het aandurft. Je hoeft de baan niet te accepteren als ze hem aanbieden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1, 2 en 3: Met je leidinggevende -indien aanweizg- praten over wat er zou moeten veranderen om het voor jou weer leuk te maken; Hij heeft ook niets aan niet-gemotiveerde medewerkers

4: Inschrijven bij een arbeidbureau / Jobs website

5: Inschrijven bij een headhunter. Ook in deze tijd worden er overal mensen aangenomen

6: Eigen bedrijf beginnen, en dat op basis van je ervaring & kennis uitbouwen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga gewoon door met je werk, en zoek ondertussen naar een andere baan.
Daarnaast kan je ook kijken of je die 'onwerkbare situatie' kan aanpassen, waardoor het wel gaat. Overleg een keer met je collega's of spreek je baas erop aan. Dat kan nooit kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gestopt met mijn werk en ben als fietsenmaker voor mezelf begonnen. Nou moet ik erbij zeggen dat ik dat makkelijk kan doen omdat ik 23 ben en nog studeer dus nog niet te veel afhankelijk ben.

Voor je zelf beginnen kan erg makkelijk zijn, je doet het werk dat je leuk vindt en je kan redelijk soepel zijn in de tijden dat je werkt en je hebt de leukste baas ooit; namelijk jezelf :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga op zoek naar een nieuwe baan en blijf ondertussen doorwerken. De crisis is niet perse een beperkende voorwaarde, het biedt je ook kansen. Leeftijd betekend ervaring, iets wat in tijden van crisis een pluspunt is

Toegevoegd op 15-06-2009 11:54:38
en schrijf betekent met een 't' in je sollicitatie brief :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Solliciteren vanuit je baan. Als je situatie echt onwerkbaar is, zou ik breed solliciteren: als je aangenomen wordt in een minder dan ideale baan, ben je in ieder geval uit die onwerkbare situatie én heb je nog steeds een inkomen. Vanuit die minder dan ideale baan kun je dan op je gemak verder solliciteren naar een baan die wel ideaal voor jou is.

Een alternatief is om voor jezelf te beginnen, maar let hierbij wel goed op: niet iedereen is even geschikt als ondernemer. Als je dit wilt doen, zoek dan eerst heel goed uit wat bijvoorbeeld je administratieplichten zijn, en wees realistisch: als je een gestructureerde omgeving nodig hebt waarbij je werk wordt ingedeeld door je baas, ben je niet geschikt als ondernemer. Als je slecht bent in acquisitie, ben je (zeker nu) niet geschikt als ondernemer, de tijd dat opdrachtgevers vanzelf naar ZZP'ers toekwamen is echt voorbij. Als je slecht bent in administratie (zeker in het begin zal je geen geld hebben om daar een ander voor te betalen) kun je jezelf diep in de nesten werken. En uiteraard: als je een onderneming wilt starten in een sector die nu zware klappen krijgt door de crisis, ben je bij voorbaar al kansloos. Bedrijven in die sectoren bezuinigen namelijk door alle externen eruit te schoppen om hun vaste personeel aan het werk te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keuze 1: blijven omwille van de crisis en aanvaarden zonder morren Keuze 2 : even heel consequent en solliciteren en het risico aanvaarden van een leven met minder inkomen keuze 3 : alvast starten met zoeken naar een ander werk , zo discreet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe jezelf een opleiding cadeau. Zoek iets wat helemaal buiten je vakgebied ligt, maar je wel erg leuk vindt om in te verdiepen. Met een beetje mazzel ben je klaar terwijl de economie opklimt, en kan je in dat vakgebied waar je net in afgestudeerd ben misschien wel werk vinden.

Sterkte, en probeer er humorvol tegen aan te kijken, helpt bij mij iig.