De meeste spreekwoorden zijn ontstaan/bedacht door één persoon. Iemand die iets heel bijzonders, grappigs of een niet misteverstane opmerking maakte.
Men vindt dan zo grappig dat men het doorverteld aan anderen en zelf gaat gebruiken.
Een voorbeeld van een nieuw officieel spreekwoord is:
Elk voordeel heeft zijn nadeel, van Johan Cruijf.
Ook zijn er spreekwoorden die hun oorsprong vinden in het buitenland, maar die wij vertaald hebben naar het nederlands. Een gegeven paard niet in de bek kijken; vind zijn origine in Frankrijk, maar wordt ook gebruikt in bijv Engeland en Zuid-Afrika.