Waarom hebben vogels veren?

Het lijkt een doe vraag maar ik vraag me ss Wel een af waarom vogels veren hebben en niet bijvoorbeeld haren .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig
4.4K

Antwoorden (6)

Ik denk omdat ze adem halen met longen en niet door hun huid zoals amfibieën ofzo. En met veren kunnen ze beter vliegen??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veren is warmer, daarom heb je ook een dekbed van donsVEERTJES en niet van haren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te kunnen vliegen want veren laten amper lucht door dus kunnen ze er mee vliegen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verendek bij vogels is puur door het vliegen ontstaan.
Als een vogel geen veren maar haren zou hebben zou deze nooit kunnen vliegen.
Vogels stammen van oorsprong van krokodilachtigen af, van waaruit dat vliegen heeft kunnen ontstaan is tot nu toe nog niet helemaal duidelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veren zijn stevig en tegelijk heel soepel aangezien ze lucht moeten wegdrukken bij de neerwaartse slag en lucht moeten doorlaten bij de opwaartse slag.
De hoofdslagpennen staan in voor het leveren van stuwkracht tijdens het vliegen. Bij uilen zijn de baarden aan het uiteinde van de handpennen extra lang, gebogen en goed gescheiden zodat de turbulentie verminderd wordt en ze in volledige stilte hun prooi kunnen benaderen.

veren hebben meer functies of mogelijkheden
aerodynamische functie,
communicatie,
camouflage,
geluidsproductie,
hoorfunctie,
bescherming, hygiëne,
waterafstoting,
watertransport,
tastorgaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op bovenstaande uitstekende antwoorden van Eucalypje en YvonneS:
De vertakte schacht van de veer is hol, zodat de warmte beter wordt vastgehouden. Bovendien is de vogel dan veel lichter en vliegt wel zo gemakkelijk(!)
Zo licht als een veertje!