De term werd voor het eerst gebruikt in de jaren 50 om een derde groep landen mee aan te duiden die niet behoorden tot de twee heersende machtsblokken van dat moment, het NAVO-bondgenootschap en het Warschaupact.

Toegevoegd na 27 seconden:
Tegenwoordig wordt de term Derde wereld niet meer gebruikt voor de niet-gebonden landen (de Koude Oorlog is immers afgelopen) maar enkel nog voor de ontwikkelingslanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is gewoon verzonnen. 1e wereld is de ontwikkelde landen 2e wereld landen zijn de opkomende landen en dan heb je nog de onontwikkelde 3e landen