Hoe vertalen zich elementen uit de chinese astrologie naar westerse astrologie? Zijn er overlappingen? Of vult beides elkaar aan?

B.v. is aan elke jaargang van de chinese dierenriem weer een ander chinees element gekoppeld. Vertaald zich dit naar bepaalde planeet constellaties in de westerse astrologie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Overig

Antwoorden (1)

De Chinese en Westerse astrologie hebben veel overeenkomsten maar ook veel verschillen.

Beide soorten astrologie gebruiken twaalf verschillende tekens. Zo heb je in de Westerse astrologie 12 tekens, van Ram tot Vissen; de Chinese astrologie werkt met 12 dieren, van Rat tot Varken.

In de Westerse astrologie bestuderen we de band tussen de planeten en een mensenleven, en maken daarbij gebruik van de sterrengroeperingen in de zodiak. Deze sterrengroeperingen worden gebruikt om te bepalen waar de planten zich bevinden.

De Westerse astrologen kijken naar de hemel en trekken op basis van bepaalde standen tussen de planeten bepaalde conclusies over onze persoon en onze toekomst.
De Westerse astroloog heeft te maken met de studie van de bewegingen van de planeten. De hemel wordt, met uitgangspunt van de zonstand in twaalf delen gesplitst. Elk van deze delen hebben toen de namen gekregen van Ram tot Vissen.

De Chinese astrologie gebruikt ook twaalf verschillende tekens, maar hier gaat het alleen om dieren en deze vorm van astrologie heeft niets te maken met de planeten of met sterren. Eigenlijk is de naam astrologie niet zo goed gekozen. In de Chinese astrologie kan je wel spreken van een echte dierenriem. Naast de 12 dieren wordt er ook rekening gehouden met de 5 elementen, de huizen, yin en yang, windrichtingen en seizoenen.

De Chinese astrologen bepalen hun inzichten op basis van 3 bepaalde filosofische inzichten: de Yin Yang filosofie, de filosofie van de vijf elementen, en de filosofie van de Chinese kalender. Verder houden ze rekening met de windrichtingen en de seizoenen.

Als je een combinatie zoekt van beide siirten, kijk dan op bijgaande link.