Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Zo dement als een deur ?

Zo glad als een aal
Zo sterk als een beer
Zo traag als een slak
Dat kan ik allemaal begrijpen.

Wie is er echter op het idee gekomen om de vergelijking:
''zo gek als een deur'' -of-
''zo dement (zot) als een deur'' te verzinnen?

Waar komt die deur vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
5.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gv

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Volgens deze bron zou deur een ander woord kunnen zijn voor stier, zo gek als een stier dus. Een andere verklaring is dat vroeger in het middennederlands "door" gebruikt werd, wat dwaas of gek betekende. "door" zou dan later verbasterd zijn tot deur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke bron, bedankt voor je research +10 en +1

Andere antwoorden (3)

Het woord deur is afgeleid van het Oud-Nederlandse woord door, dat de dwaas, de gek betekent. Dit is later overgegaan in deur.
Overigens betekent in het Duits Der To: de dwaas en Das Tor: de deur. Grappig, niet?

Toegevoegd na 43 seconden:
Der To is Der Tor...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een deur draait. We gebruiken ook het woord malende en met molentjes lopen en dol voor hetzelfde verschijnsel. Dat heeft allemaal met draaien te maken.
Daar komt bij dat het lekker allitereert. Nog beter een nog zotter is: zo dement als een draaideur.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel me zo voor dat dat is omdat een deur altijd dezelfde mensen gewoon weer binnenlaat, ook al heeft een van die mensen hem te hard dichtgegooid. Totaal maf dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding