Ik denk dat het idee dat haring tegen een kater werkt komt door het haringhappen na het carnaval.

In streken waar het gangbaar is om Carnaval te vieren, wordt op Aswoensdag vaak onder het genot van een (broodje) haring nog even teruggeblikt op het voorbije feest.

Dit zogenoemde ‘Haring happen’ stamt uit de tijd dat tijdens de vasten geen vlees maar wel vis mocht worden gegeten.

Aangezien voor sommigen carnaval gelijk staat voor een drinkgelag wordt de link snel gelegd dat het haringhappen dan de kater tegengaat. Althans, dat is mijn eigen interpretatie.

Een kater is een ontwenningsverschijnsel. Eerst heeft je lichaam zih aangepast aan de hoge alcoholconcentratie in de weefsels en de volgende dag is het grootste deel van de alcohol verdwenen. Daarom is het beste wat helpt een stevige borrel 's ochtends. Wat ik niet aanbeveel overigens.

Een paar symptomen kunnen worden bestreden: drinken van water omdat alcohol het lichaam uitdroogt.

De alcohol zorgt ook voor een verlaagde bloedsuikerspiegel door een verstoord glucosemetabolisme (verwerken van suikers) in de lever. Het eten van voedsel dat rijk is aan koolhydraten kan hierbij ook wat verlichting bieden. In dat licht zou je juist niet een haring moeten nemen, maar een bruine boterham, appel, banaan.

Door de alcohol is in cellen een verhoogde verzuring ontstaan die tegengegaan wordt door basen. Na het verdwijnen van de alcohol ontregelt de zuur/base balans het celmetabolisme (stofwisseling). Het duurt even voor dit hersteld is. Ook zullen er nog wat alcohol resten in de cellen aawezig zijn. Die moeten worden afgebroken.

Tot die tijd is het wachten, rusten en bezinnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het wachten na. Door te bewegen (re)activeer je je stofwisseling meer en verbrand je de nog aanwezige restalcohol..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt.

Andere antwoorden (5)

De haring is helemaal niet het beste middel tegen een kater. Zo beweet proffesor de wolf in een artikel van de trouw. Het heeft totaal geen invloed op het bestrijden van een kater. Lees het volgende artikel. Er zijn maar een paar middelen die echt werken tegen een kater en water is het beste. Water is dus bijvoorbeeld een stuk beter dan een haring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste is voordat je gaat slapen, is 2 glazen water te drinken en 's morgens een bruine (volkoren) boterham (met haring :-) ). Goed kauwen. Daarna bewegen (stuk fietsen oid) en genoeg water drinken. Tussendoor fruit voor de vitaminen en je hebt geen aspirine nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kater is een teken van het lichaam dat zij stoffen mist.
De beste manier om van een kater af te komen is, drink een kopje bouillon het zout erin helpt je het vocht vast te houden, wat je door de vochtafdrijvende werking van alcohol uit je lichaam hebt verloren. Verder heel veel water drinken helpt ook goed, een haring is echter een misverstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haring helpt omdat die gezonde stoffen bevat en zout.
Bij een kater ontstaat een tekort aan vitamine B6 (haring: 302 microgram per ons),banaan is ook een goede vitamine B leverancier en verder helpt vet eten voor een comfortabel gevoel in de maag. Daarbij noodt het zout tot drinken en op water kan niet beknibbeld worden.
Als aan deze voorwaarden is voldaan is vooral (rustige) beweging van belang om zo snel mogelijk weer fit te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je een kater heb, moet je gewoon de volgende dag beginnen, waarmee je de vorige dag geëindigd was, als je eindigt met rosebier, begin dan ook met rosebier:)

Bron: kdoe t zelf altijd:)