Waar komt het, jullie is jodenvolk vandaan, en waar slaat het op?

Toegevoegd na 11 minuten:
Vaak zeggen mensen in mijn omgeving als ze zeggen bv dat doen jullie toch,dan krijgen ze vaak het antwoordt jullie is Jodenvolk.Ik vaarg me af waar slaat dat op.
Of is dat een opmerking uit onze provincie en kent niemand deze opmerking.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Overig
16.1K

Het beste antwoord

Dit is de titel van een destijds (1969) spraakmakend boek over doden geschreven door Sel Santen. Sal Santen groeide op in Amsterdam met name in de nieuwbouwwijk Tuindorp Oostzaan, in een Joods arbeidersgezin dat uit alle macht, maar met wisselend succes, trachtte te assimileren. In zijn boek Jullie is Jodenvolk vertelt hij over deze jeugd en over hoe zijn gehele familie werd vermoord in de holocaust

Joodse gezinnen werden destijds vaak "jodenvolk" genoemd.
"Jullie is" wordt op die manier geschreven, en wordt ook vaak op die manier aangehaald, omdat men in die tijd nog vaak met U aansprak. Om de laatdunkendheid te beklemtonen, Is 'U' door 'jullie' vervangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
'doden' (eerste regel) moet zijn 'joden'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk.
Of het nou freudiaans of iets anders was, weet ik niet, maar joden in de holocaust en doden zijn bijna synoniemen.

Andere antwoorden (1)

"Jullie is jodenvolk" is een denigrerende uitspraak. Volgens Van Dale is dit een terechtwijzing omdat het formelere 'u' of 'uw' gebruikt had moeten worden".
Blijkbaar gebruik je het dus als iemand de hele tijd "jullie" zegt in een situatie waar "u" meer op zijn plaats is.

Hieruit blijkt dat "jullie" in deze uitdrukking in zogeheten
"zelfnoemfunctie" is gebruikt: "Het woord 'jullie' is iets van (of voor?) het jodenvolk, wij gebruiken 'u'". De persoonsvorm "is" slaat dus niet op een tweede persoon, laat staan meervoud.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mijn ouders en grootouders gebruikten die uitspraak wel eens... En die kwamen niet uit de 'provincie'.