Niet.
Waarom zou je dat willen? Een konijn verzorgd zijn vacht doorgaans zelf.
Ik heb het vroeger ooit eens geprobeerd met een konijn dat ik van iemand gekregen had en dat echt best vies was.
Ten eerste vind het konijn het helemaal niets als je hem in "bad" doet en ten tweede duurt het lang, echt heel lang voordat hij weer een beetje droog is (föhnen leek me ook niet een optie).
Nee als ik jou was zou ik het het beestje zelf laten opknappen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
EEn konijn maakt zich toch zelf schoon? Ook kan je proberen een schaaltje water neer te leggen waar die door heen kan lopen. Als hij het nodig heeft dan pakt hij het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is belangrijk je konijn te kammen of te borstelen zodra de rui begint. Konijnen wassen zichzelf op dezelfde manier als katten, al het losse haar likken ze naar binnen, konijnen kunnen dit niet uitbraken zoals katten doen. Het opgelikte haar verlaat tezamen met voedsel het lichaam, mits de darmwerking goed is. Daarom moeten ze behalve verzorgd worden (borstelen) ook iedere dag volop de beschikking hebben over vers hooi. Hooi zorgt voor een krachtige darmbeweging waardoor het haar makkelijk het lichaam kan verlaten. Verder is dagelijks voldoende beweging een belangrijke methode om de kans op haarballen te verminderen. Als steuntje kan er in de verharingsperiode dagelijks een mespuntje Prozyme gegeven worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn kan gewassen worden, maar het is beter dit alleen te doen als het echt nodig is, over het algemeen zijn konijnen namelijk gewoon erg schoon van zichzelf. Het kan bij sommige huidaandoeningen wel nodig zijn om je konijn te wassen. Bijvoorbeeld wanneer je konijn iets heel plakkerigs over zich heengekregen wat hij er zelf niet uit krijgt. Je kunt het beste een door de dierenarts voorgeschreven shampoo gebruiken of simpelweg alleen water. Afhankelijk van hoe vies je harige vriend is natuurlijk.

Maak je konijn nat. Dit kan met de kraan of douchekop (geen harde straal!) of door wat water uit de teil over hem heen te scheppen. Zorg dat er geen water in de ogen of oren komt. Als het konijn helemaal nat is pak dan de shampoo. De shampoo konijnenshampoo mag NIET direct op het konijn worden aangebracht! Dan is de shampoo veel te geconcentreerd en dat tast de huid te veel aan. Neem wat shampoo op je handen en wrijf het uit. Vanaf je handen verdeel je het dan over je konijn. Zorg dat er geen kloders ontstaan en de shampoo mooi verdeeld is. Ook de shampoo mag niet in de ogen, oren of bek komen. Het best is dus om het hoofdje niet met shampoo te wassen als dit een optie is.

Als je de shampoo goed verdeeld hebt over je konijn en voorzichtig in hebt gemasseerd kun je je konijn gaan uitspoelen. Dit kan weer met de douche/kraan of door water te scheppen. Pas weer op voor het hoofdje. Het is handig om je konijn na het afspoelen in een teiltje water zonder sop te zetten om de laatste restjes shampoo er uit te krijgen. Alle shampoo moet uitgespoeld zijn voor je de wasbeurt beeindigd. Als je konijn helemaal uitgespoeld is rol hem dan goed in de handdoeken en wrijf hem droog. Als hij ook nog maar een beetje nat is mag hij niet naar buiten, want je konijn is nu heel erg gevoelig voor kou en tocht. Buitenkonijnen moeten een dag binnenblijven om goed te drogen (tenzij het zomer is en erg warm buiten). Eventueel kun je je konijn ook een beetje Fohnen op de laagste stand en niet te dicht bij, toch is het beter hem goed droog te wrijven met een handdoek, en hem daarna op een tochvrije plaats in huis, waar de temperatuur niet te laag is, verder op te laten drogen.

Het kan lastig zijn om je konijn te wassen als hij het echt niet leuk vind. Dan kan het een flink waterballet worden. Het is handig om het met 2 mensen te doen zodat de een het konijn kan vasthouden en de ander zijn handen vrij heeft om het konijn in te soppen en af te spoelen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik raad het je af.
een konijn kan dit prima zelf. borstelen ect is wel verstandig om af en toe te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet een konijn niet wassen, het enige wat je kan doen om hem schoner te krijgen is borstelen/kammen. Verder regelt het konijn het zelf wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn spierwitte konijn kan zichzelf niet overal schoonhouden, vooral aan de onderkant waar soms keuteltjes blijven plakken.

Eens in de zoveel tijd laat ik de wastafel in de badkamer half vollopen met warm water. Met haar achterste zit ze dan in het water en met de pootjes 'leunt' ze over de rand, waar ik een oude handdoek neerleg zodat ze niet kan wegglijden. Zo kan ik haar wassen (zonder zeep iod) en ze vindt het nog lekker ook.

Ik raad je aan het alleen te doen wanneer het echt nodig is. En het liefst met twee personen (op de manier die ik hierboven beschrijf), zodat de een het konijn rustig kan houden en de ander het kan wassen.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een konijn reinigd zichzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon niet doen!