Hoe reken je (bedrag) min (procent korting) op een rekenmachine uit?

Zie vraag

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wiskunde
22.6K

Antwoorden (1)

Ik heb iets veel simpelers dan hierboven geleerd. Stel, wat je koopt kost 50 euro. Je krijgt er 11% korting op. Eerst was de prijs natuurlijk 100%. 100% - 11% = 89%. Als je prijs 100% was, zou je de prijs keer 1 moeten doen(gewoon de gehele prijs). Nu is het 89%, dus moet je het keer 0.89 doen. Je doet dus 50 x 0.89

Voordeel hiervan is dat het ook andersom kan. Stel, iets van 20 euro is opeens 23% duurder, dan doe je gewoon 20 x 1.23 en je hebt het antwoord.